Lite mer förklaring kanske.

21Mar10

(Kopierat från min egen blogg.)

Någon frågade varför jag ville starta ett sånt här projekt, för de tyckte inte att jag hade förklarat tillräckligt.

Jag kom faktiskt på en väldigt bra jämförelse häromdagen. Jag har tränat ganska mycket på Forsgrénska badet här i Stockholm, som har både simhall och gym och har duschar i simhallsmodell — en kaklad vägg med duschmunstycken. Och även om jag är ganska närsynt så kunde jag där se nästan precis vilken sorts kropp som helst. Alla modeller, storlekar, åldrar, med ärr, tatueringar, och födelsemärken. (Nästan inga manliga kroppar, förstås, förutom småbarn.)

Och det var så fruktansvärt skönt. Annars är de enda nakna eller halvnakna kroppar man ser sin egen och de ganska likriktade ”perfekta” kropparna i annonser och i media. Man har i princip en enda sorts (dessutom ofta datorfixad) kropp att jämföra med. Och man kommer sannolikt nästan alltid att känna att man förlorar i den jämförelsen. Man kommer att se en massa saker som ens egen kropp gör och är som deras inte är, tycker man.

Det kanske låter knäppt, men jag brukade må så bra efter att ha duschat där. Det var som att kropparna fick avdramatiseras och bara bli kroppar. Nästan som att det blev omöjligt att döma eller tycka saker om dem, för de var så många och så olika att det hade varit knäppt. Jag vet inte om ni förstår hur jag menar, men det kändes så.

Det är lite det jag vill åt. Kroppar i sån mängd att de bara blir kroppar, inte Kroppar. Män och kvinnor, oavsett hur man själv vill definiera det, med olika storlekar och former och kroppshistorier.

Sen med siffrorna är det ungefär samma sak. Vi har ingen aning om hur olika kilon eller BMI ser ut, och till och med om vi har något slags hum som faktiskt närmar sig verkligheten så kan det ändå variera så mycket. Så om man då visar hur olika 63 eller 78 eller 95 kilo kan se ut, hur lite BMI 22 eller 29 eller 37 säger, så kanske de siffrorna också slutar betyda mer än bara hur mycket jordens gravitation drar i dig. Kanske slutar ta sån plats i våra tankar.

Det har funnits liknande såna här satsningar, som BMI-kategorierna på Flickr eller bilder på olika bröst eller andra varianter. De har alltid fått så mycket positiv respons, och jag har själv känt att det är en sån bra grej och har tänkt på sånt här i omgångar. Antingen som ett större projekt, eller bara just att visa att så här ser jag ut och så här mycket väger jag, så, nu var det inte mycket mer med det. Och nu kändes det som att jag inte kunde skjuta på det längre.

Lite så tänker jag. Hur tänker ni?



9 Responses to “Lite mer förklaring kanske.”

  1. 1 missjs

    Hamnade via Cissi Wallins blogg på denna sida och jag vill bara säga att jag tycker det är ett fantastiskt projekt som du har startat. Jag har valt att valt att länka hit från min egen blogg.

    Det är otroligt viktigt att belysa det här, i den tid som vi lever i. Tack.

  2. 2 Kaia

    Kommenterar här istället eftersom det är så tomt här!

    Jag minns fortfarande hur överlycklig jag blev när jag hittade Kate Hardings BMI-projekt första gången, och har velat göra något sådant sedan dess. Så himla glad att du tar tag i det hela!

  3. 3 Helene

    Härligt projekt! Har fött och ammat fyra barn. Ganska tjock men nöjd ändå. Min kropp har fyllt en GOD funktion! Ska skicka bilder när/om jag får till det. Lycka till!

  4. 4 Lina

    Jag håller med om din beskrivning av badduschen, men jag vill tillägga ytterligare en aspekt. Jag blir alltid tagen av att det med kroppar liksom ”själar”, är så vackert utan perfektion,att det är olikheterna och livet som är skönhet. Om de är vackra, cå borde jag också vara det. Det är lätt att glömma annars.

  5. 5 Kurt Johansson

    Så j-kla rätt – keep it up!!!

  6. En sån här blogg har jag saknat!
    Tycker du gör helt rätt. Vi är så utseendefixerade. Alla ska vara modellsmala, med stora bröst. Att en kvinna inte ser ut så verkar vi inte tänka på.

    Nu ska jag bara samla mod för att fotografera min egna kropp också. Kanske.

    Hoppas bloggen blir en succé!

  7. Fin idé och fin blogg! Den påminner mig om Shape of a mother, men när jag nu kollar SoaM är den omdesignad och man hittar inte alla fina bilder lika lätt.
    http://theshapeofamother.com/

  8. 8 isabel

    Oh herregud. Det här ÄR genialiskt. Verkligen rätt sätt att använda internet på. Det är som balsam för själen, att väga upp alla tusentals ”perfekta” bilder man ofrivilligt matas med hela dagen, varje dag med lite verklighet. Dessutom, att se människokroppar i ett mindre sexualiserat sammanhang, bidrar ännu mer till minskad ångest.


  1. 1 Kropparna du inte ser på badhuset « trollhare

