Julia

25Mar10


27 år
165 cm
ca 95 kg
BMI: 34-35

Att titta igenom några dussin bilder på mig själv i underkläder var först lite traumatiskt, men efter ett tag började det kännas bättre och bättre. Som att jag liksom normaliserades och började jämföra bilderna med varandra, inte med någon annan.



94 Responses to “Julia”

  1. 1 3pa2

    Fotona särskilt det nedersta visar en livsglad härlig tjej………..åtminstone är det vad jag ser.

  2. 2 Fia

    Först av allt: Din kropp är snygg, jag gillar kurvor! Sen vill jag tillägga att det är märkligt på ngt sätt. För jag är ungefär lika lång som du men väger mindre (knappt 80). Och jag tycker att dina kurvor är superfina men gillar inte alls mina egna. Det är juh himla dumt. Vi är nog snygga båda två, helt enkelt ;-)

  3. 3 Kristina

    Alltså, jag fattar inte. Hur kan det här vara ‘obesity’? Kollade just min egen BMI av nyfikenhet och enligt den är man ‘obese’ om man har över 30. Och det tycker jag verkligen inte att du är…? Det här är ett bra initiativ som uppenbarligen behövs!

  4. 4 tess

    Fantastiskt initiativ! Önskar att jag var lika modig som du! Kram

  5. 5 3pa2

    Kristina: beror på tidens ideal. Som Zorn kulla hade hon varit alldeles för mager…………

  6. Vad snygg du är! Önskar att jag också kunde vara proportionerad sådär. Detta sagt så visar dina bilder verkligen att siffran på vågen just bara är en siffra.

  7. Precis som någon sa, du ser levnadsglad ut. Men jag ser framför allt en självsäker person med självförtroende. Detta är ett superbra initiativ som du ska ha en stor eloge för.

  8. Du är ju skitsnygg ju! =) Superbra initiativ!

  9. 9 Helena

    TACK! Det här är det modigaste jag sett på år och dagar. Och så otroligt välbehövligt. Känner mig manad att jobba upp ett mod jag. Hoppas fler vågar!

  10. det här är ett fantastiskt initiativ. och det var så härligt att så någon i den här typen av bilder som bara står och ler avslappnat och varken slokar med huvudet som i en ”före”-bild, eller spänner och posar i en ”efter”-bild. Jag älskar det! Du är skitsnygg.
    tack för det här!

  11. 11 Anna

    Den andra bilden är en sådan där man vill skriva ut! Det ser ut som en magasinsbild. Herregud, vad härlig du är!

  12. Underbart, så otroligt starkt och modigt av dig!!! Du ser så härligt glad ut, full av liv och lust. Du är jättefin Julia.

    Vi är nästan lika långa och väger ungefär lika mycket och ändå ser vi olika ut, får se om jag vågar skicka ett foto. :-)

  13. 13 Anna

    Så oerhört vacker är du!

  14. Vad fina ni är allihopa. Men jag blir allra gladast av att NI blir glada och inspirerade, faktiskt.

  15. Angående kommentarerna om BMI så får man väl i korrekthetens namn påpeka att det som skalan anger ändå handlar om vad som, givet att den stämmer (och den är nog välunderbyggd), är hälsosam kontra ohälsosam vikt. BMI över 30 räknas enligt ovanstående kommentar, vilket alltså innebär att man har en lite för hög vikt för att ligga idealiskt till ur hälsoperspektiv, inte att man inte är snygg.

    Med det sagt vill jag också berömma bde bloggen och dig, och ditt utseende! Jag tycker du är vacker, och jag är också förvånad över ditt längt-vikt-förhållande, 95 kg låter liksom som att det skulle se mer ut än vad det gör.. om det nu inte lät illa på något sätt. Jag har nästan blivit lite pepp på att medverka, men det återstår att se. En riktig toppenidé till blogg i alla fall, väldigt inspirerande!

    • Den är faktiskt INTE välunderbyggd, och handlar inte om hälsa. Hög BMI är inte i sig hälsovådligt. Jag ska skriva mer om detta.

      • Okej, det kanske jag inte skulle förutsatt. Men jag utgick från att det faktiskt hade någon form av underbyggnad och faktiskt användes medicinskt, men jag kan ha fel. Det ska bli intressant att läsa, men jag hävdar fortfarande att BMI inte syftar till att vara ett mått på hur bra någon ser ut.

      • Ja BMI är ju totalt ologiskt! Jag har enormt tunna ben i hela kroppen, nätt benstomme alltså och aldrig haft särskilt stora muskler, men är ändå över 170cm lång. Muskler och skelett är vad jag lärt mig är vad som väger tyngst i kroppen. Det tas ju hänsyn till skelettet när man räknar med längden i BMI, men inte bredden…

        När jag var som mest vältränad, åt som en häst och mådde superbra så var jag enligt BMI ändå underviktig.
        Nu när jag tyvärr börjat få för mycket procent fett på kroppen (känner att när jag rör på mig så är fettet ivägen, jag är för tung i förhållande till kroppsstyrkan, och jag är ändå rätt så stark) nu först är mitt BMI för första gången inom vad som anses som ”normalt”.

        Någon med grövre benstomme och med mycket muskler måste ju få skyhög BMI oavsett procent kroppsfett!

      • 19 weronica

        nej sofia.. benstomme utgör inte så mycket utav vikten.. och skillnaden mellan en kraftig och en tunn benstomme gör MAX 0.7 kg fick jag lära mig då jag studerade på dietistprogrammet… så benstommens effekt på BMI är ytterst liten.. en fördom och framförallt en jäkla ursäkt från oss kraftiga ;-)

        DOCK är det så att BMI skalan är att användas enbart på folk med stillasittande arbete som icke tränar om den ska vara någorlunda rättvis, sen får man inte hårdra linjerna.. det är bara riktvärden att 25 och över är övervikt. Jag går nu på Xenical och läkarkontroller för att gå ner från 100 kg till en mer hälsosam vikt.. målet min läkare och min överviktssköterska har satt i samråd med mig är 75 kg, en vikt som enligt BMI-skala skulle påvisa kraftig övervikt (närmare 30 ) på mig, men som enligt läkare och sköterska är ganska normalt för någon i min ålder, med min sysselsättnign och med min kroppsbyggnad.. för det ÄR dock så att har man som jag breda höfter och breda axlar så skulle en vikt på 59 (BMI 20 ungefär för mig och normalvikt om än låg) skulle inte funka.. det skulle se ut som jag var snörd på mitten eller nåt *S* även 68 (vilket är ca 25 ) är i minsta laget enligt min läkare med tanke på min ålder (37) samt att jag har fött barn.

    • 20 Sanna

      Sen är ju problemet med BMI också att den enbart visar ett värde på vikt kontra längd, inte VAD det är som väger… Du kan vara extremt muskulös och fortfarande ha ett högt BMI för att du är kort…

  16. ”…enligt ovanstående kommentar som övervikt”, ville jag förstås egentligen skriva. Nåja.

  17. BMI är en påhittad skala som inte tar hänsyn till något annat än längd i förhållande till vikt. Det finns ingenting som säger att jag är hälsosammare om jag väger 75 kilo (normalt) eller 78 (överviktigt). Jag levde mycket hälsosammare när jag vägde 112 kg än jag gör när jag väger 80 idag. Med BMI-skalan kan man stoppa in oss i fack och den är toppen för att vården skall kunna spara pengar genom att t ex neka vård till vissa som väger för mycket.

    Jag tycker Julias kropp är ett fantastiskt exempel på kvinnokropp som ser väldigt naturligt hälsosam ut. Men om hon t ex skulle ha en partner som har svårt att bli förälder så kommer hon själv, oavsett sin egen fertilitet, att tvingas banta drygt tio kilo för att få hjälp. Siffran på vågen är det enda som räknas. Detta är väl ändå konstigt?

    • Tja, nej, oavsett dess giltighet följer givetvis inte att man kan generalisera så. Jag väntar nyfiket på mer info om historien om BMI.

  18. 25 Katt

    Jättefina bilder! Och ett jättebra initiativ. Jag skulle gärna vara med, men vet inte om det fotot jag har på min egen blogg är ok. (Vill gärna vara så anonym det går just nu.) Jag har lagt upp mitt foto och skrivit lite om Kroppsbilder och min syn på kropp och fett här. Om den bilden är ok, har jag inget emot att du lägger upp den här.

  19. 26 Jo

    Åh, du är ju skitsnygg! Nu måste jag be mannen fota mig och sedan skicka in bilden!

  20. 27 Fia

    Vilka fina bilder och vad snygg du är! Särskilt den andra bilden är helt fantastisk, snudd på ”pinuppig pose” om du frågar mig. ;-)

  21. Det jag gillar allra bäst med de här bilderna är din kommentar om hur det var att sätta sig och gå igenom dem. Hur du efter ett tag började se dem på ett annat sätt. Och självklart hur mycket glädje du sprider, bilderna visar en skönt avslappnad kvinna och det i sig ger styrka att själv våga.

  22. 29 anne

    Vilken midja!

    Skit samma i BMI!

    Nog är BMI ett OK verktyg, men man får inte glömma vad den mäter; relationen vikt/längd; den mycket muskulöse får sannolikt högt BMI också.

  23. 30 Ola

    Du är söt, snygg och sexig. Keep reaching for that rainbow!

  24. 31 Torkel

    Hippies in cyberspace man. That’s rad.

  25. 32 R

    Du är grymt vacker.

  26. 33 Alex

    Ett BMI på 34-35 ÄR bevisat skadligt. Det går inte att argumentera emot (om man inte vetenskapligt bevisar motsatsen) och bör i folkhälsans namn inte ses som eftersträvnadsvärt. Därmed inte sagt att man bör lägga någon värdering i det. Du ser riktigt bra ut, och du verkar nöjd, lycklig och hälsosam i övrigt. Att röka eller köra bil utan bälte är sannolikt mångdubbelt farligare, så man ska väl ta allt med en nypa salt.

    • Bevisat hur? Pratar du korrelation eller kausalitet? Det går visst att argumentera emot, från en rad vetenskapliga vinklar.

      • 35 Alex

        Precis som det går att argumentera emot växthuseffekten, lungcancer från rökning och evolutionen. Nej, nu var jag onödigt provocerande.
        Jag är lat och länkar till engelska Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Obesity#Effects_on_health) för argument stödjande min tes.
        Vad gäller ett såpass välutforskat och aktuellt ämne kan nog engelska wiki anses vara ganska representativt för de gängse åsikterna i forskarvärlden. Om inte annat finns det källhänvisningar till medicinska publikationer inom ämnet.
        Den vedertagna teorin är att fetma, definierat som ett BMI över 30 kg/m2, leder till ökad sjuklighet/dödlighet. Naturligtvis finns undantag för människor med extrem muskelmassa och så vidare, men dessa torde utgöra en minoritet av 30-plusarna.

    • Skadligt hur då? Om du äter bra, rör dig mycket och har finfina värden på blodsocker och kolesterol osv. (Som jag när jag låg på denna BMI-nivå.) Hur är det skadligare än att ligga på soffan och äta snabbmat och väga 75 kilo?

  27. 37 Peter

    Du är underbart vacker!

  28. 38 jimmydamage

    Äntligen en kvinna som ser frisk ut! Ska följa bloggen :)

  29. 39 Fiskpinnen

    Tycker nästan detta ska vara idealet. Ett vackert ansikte på en kvinnlig kropp med stora (nåja..) lår, breda höfter, en härlig mage och så.
    Modeller bantar ju bort allt som hör till den kvinnliga kroppen.

    Men kanske det är jag som är lite konstig ändå, jag är snart 19 år och kille, trots det så tycker jag en sån där kropp är många gånger vackrare och naturligare än äcklet man får se från modetidningar.

    Härligt initiativ.

    • 40 M

      Tack. Det där var en kommentar som får en tjej att må bra. =)

  30. 41 Anna-Maria

    Lägger till denna sida i bokmärken omedelbart. Mycket bra initiativ! Heja Julia och alla ni andra som vågar.

  31. 42 Realisten

    Roligt initiativ. Sen är väl frågan huruvida smart det är att inte sudda ut ansiktet när det trots allt är Internet vi pratar om, men men…

  32. 43 Tomas

    Härligt med en tjej som verkligen lockar med sitt vackra leende och vackra ögon. Lite kurvor gör det hela så mycket vackrare. Jag skickar en påskpuss, Julia :)

  33. 44 Kajsa

    Så snygg tatuering. passar värkligen dej :P

  34. 45 Sofie

    Ditt as.. (s), du har en mycket snyggare kropp æn mig, ændå ser de næstan likadana ut, samma længd och samma vikt och skræmmande lik førdelning av det, men du bær det vackert. Ska kopiera din hållning och leende, printa ut och klistra det på mig sjælv :P

  35. 46 Anna V

    Gud vad glad jag blev av de här bilderna. Jättefina bilder och ett underbart initiativ. Jag önskar verkligen att jag var lika modig och avslappnad som du i förhållande till min kropp. Lovar att jobba på saken…

  36. 47 Anna

    Jag fattar inte, jag tycker du ser fantastisk ut, trots detta avskyr jag min egen kropp och då har jag samma mått och vikt som du, hur är det möjligt? Jag är då också Obeast som det så vackert heter, tycker jag är så förfärligt fet att jag faktiskt inte bör visa mig ute :( hmmm Hur blev det så här?

    Fantastiskt bra initiativ iaf :)

  37. 48 maria

    Ni har vackra kroppar men kan lova er,ingen har en som min.Jag plågas av svår acneattack på ryggen sen många år.Inget vackert att se på.Tjock e jag väger 95 kg till mina 162 cm.Missformad byst.Ja listan skulle göras lång.Så var nöjd med era vackra kroppar.

  38. 49 Claudia

    Guuuud vilken fina kurvor!! Love it .. DU är jäätte vacker! Respekt.

  39. 50 Kille

    Snygga bilder, söt tjej med mycket fina kurvor.

  40. 51 weronica

    Alltså.. du och jag är jämnlånga.. vi väger lika mycket.. men du ser mycket ”smalare o fräschare” ut.. ORÄTTVIST ;-)

    Tycker du har en jättefin kropp, precis en sån jag vill ha.. min övervikt har tyvärr gett mig problem nu för första gången i livet (37 år) högt blodtryck och nära diabetes och då min far hade det så var det dags att ta tag i det hela och jag tränar och går på Xenical nu.. TROTS det.. slängde jag ut en bild på både mage o rumpa i min blogg för ett tag sen.. för jag tyckte det var kul (och för att det var en utmaning som florerade på den bloggportalen. Amelia) och jag möttes ENBART av positiv respons… vilket överraskade mig..

    I badhuset får jag fan ingen positiv respons på min kropp av kvinnor.. män däremot verkar inte bry sig liksom.. vill de snacka så gör de det.. många frågar om mitt ärr som ärr 22 cm lågt och sitter längs med bröstkorgen på höger sida.. kvinnor tisslar, tasslar och till och med PEKAR och kommenterar min vikt… varför??

  41. 54 Lene

    Är lika lång som du och väger likamycket som du.
    Ska se om jag vågar skicka några bilder…

    Men har en undran vad du har i klädstorlek?
    Och i byxstorlek?
    Intressant och se skilladerna, även om vi är ”likadanna”=)

    Stora lyckoönskningar

    • Jag har typ 46-48 i byxor, beroende på butik och modell; brukar dra M-L eller 42-44 i tröjor och klänningar, också beroende på butik-modell.

      • 56 Lene

        Ja men de gör ju jag också.
        Men de kan inte vara möjligt!!
        Du som har sååå snygg kropp. Och det har inte jag….

  42. 57 3pa2

    Har bloggat för ett tag sedan om problemet med byxor.
    Min kropp är helt enkelt inte formad som klädskaparna tror.
    Har 36 över häcken men 44 i midjan och är 168 cm lång. Dessutom med de nya smala byxorna får jag inte in benen. Har storlek 37 i skor men vidden under knät är stövelstorlek 42 – alltså kurviga ben som attan.
    Över kroppen är lika fel den.
    Har knappt någon byst typ c- d kupa men drar över skulderbladet en 46:a…………..

    • 58 Mih

      Om storlekar – helt mupp!! Jag har storlek 36-38 i byxor (27-29 i jeansstorlek) och i mina nya bikinitrosor var jag tvungen att ha storlek 42-44 i för att de skulle passa. I underkläder måste jag ha 38-40 (får absolut inte klämma åt för då sitter inte resterande plagg snyggt). Och så har jag vanligtvis storlek 36 upptill också, fast storlek 34 i min nya jacka och 38-40 på bikiniöverdelen. Alltså har jag från storlek 34-44…. och då är jag rätt normalbyggd med inte allt för överdrivna kurvor (167 cm lång, 56 kg).

      Inte undra på att folk får nippran över storlekar då XS kan vara för stort i en butik och M kan vara för litet i en annan.

  43. 59 Felicia Mix

    Vilka härliga bilder! Du gjorde min regniga onsdag!

  44. Gud vad vacker du är!

  45. Tack för denna underbara bloggen!!

    Ett otroligt vackert leende och en riktigt vacker kvinna! =)

  46. 62 merit

    jag tycker att du är skitsnygg!! tänk att man är så mycket mer kritisk mot sig själv och sitt utseende än mot andras utseende. jag kan tänka mig att det är många som tycker att du ser jättebra ut och att du är en riktigt vacker tjej men som tycker helt tvärtom om sig själva. trist att man alltid hittar fel hos sig själv, eller hur?! det är så lätt att man fastnar i det negativa. men du är verkligen en snygging! vad jag blir glad över att kunna få se äkta bilder på helt vanliga människor. kram på dig! du är helt underbar

  47. 63 mia

    Oj vad fin! Tänk va ett leende och kurvor kan göra! Blir inspirerad att dra av mig kläderna och posa lite med några snygga undisar! Jag är 161cm, väger 75kg, fått 3 barn och gömmer mig själv, kanske är det bara självförtroendet som fattas?

    Och Alex längre upp ……. låt oss glädjas i fem minuter ok? spoiler…

    Tack! Nu ska jag ställa mig framför spegeln och kolla utan att blunda.

    Påsk-kramar till bloggstartaren och alla underbara människor där ute i vårt land som snart kommer explodera i ett underbart vårfyverkeri! Mer verklighet till folket!

  48. 64 mikael

    Wow! Skitsnygg

  49. 65 E

    Underbart initiativ! All styrka till dig <3

  50. 66 Daniella

    Åh så sööt! Vad vacker du är!<3

  51. 67 Matti

    Wow! Du har verkligen allt på rätt plats! Hade tippat på nästan 20kg mindre. Siffror blows, former rules! :)

  52. 68 Sanna

    Du är ju så sjukt snygg så jag knappt vet vart jag ska ta vägen.

    Och ett fruktansvärt bra initiativ förresten.

  53. GUD vad du ser ut att må bra och vara trygg i dig själv!!! Beundrar det.

    Jag tycker detta är en otrolig vacker ide, tyvärr känner jag mig inte mogen än att visa upp mig. trivs inte alls med min kropp.. men kanske dte blir bättre av att titta in här och se alla andra som är STOLTA över sig själv.
    Bra intiativ

  54. 70 Jojjo

    Jag tycker denna bilden på dig är jättefin! Den visar stor livsglädje och mod, vilket jag tycker behövs i dagens samhälle!

  55. 71 Mih

    Ärligt talat så var ansiktet det första jag lade märke till. Ser verkligen charmig och stabil ut.

    Jättebra blog. Gillar verkligen verkligheten. ”Så här kan man se ut”. Säker bra för människor (inte bara för tonårstjejer med dåligt självförtroende som gärna pekas ut men för alla) att se alla möjliga sorters kroppar. Tummen upp på det!

  56. 72 cilla

    DU ÄR SÅ SJUKT GRYM! :)

  57. 73 kackerlacka

    Inte nog med att bilderna är superfina med ljus som är som en hand i handske synk med ditt uttryck så är Din text så himla bra. Du är fin & jag tycker det är grymt att Du är med & ger Sverige en verkligare bild av våra kroppar! Good!

  58. 74 Lotties

    Underbart vacker kvinna!!!
    Jag har ungefär samma BMI men är mer bystig…. vilket jag inte alls tycker om. Har även en ”hängig” mage som jag bara HATAR. Så nu ska jag hem och ta en promenad, sedan kommer det nog ett foto även på min kropp en annan dag.

  59. 75 Jonas

    Härlig utrstrålning, karisma och kvinnligheten bara flödar i ögon och kropp. Härligt när ögonen skrattar. Jag ser en glad, självsäker kvinna så härligt att se. En ledstjärna för oss alla.

  60. Fin tatuering! Annorlunda! Du är som mig i kroppsstorlek, nu ser jag att jag kanske inte är så stor som jag trodde.

  61. Jättehärliga bilder Julia! Och ett spännande bloggprojekt!
    Jag blir så glad av sånt här, folk som trotsar sina komplex och vågar visa upp sig som de är. Och jag blir riktigt glad och peppad av dina bilder, du ser glad stolt och stark ut!

    Bra jobbat!

  62. 78 Lizzie

    WOW! Blev så tagen av dina bilder. Du är ju jättevacker!! SÅ skulle JAG vilja se ut. Men om jag äter upp mig(jag KAN och HAR varit överviktig; på gränsen till fetma) så blir jag tre ggr så tjock nertill än upptill; får alltså inga sådana kurvor och mår jätteskit då. Knän som pajar och kropp som protesterar. När jag äter och rör mig normal så väger jag runt 62-68(170 lång). Har lite mull på låren, men är i stort sett bröstlös.. *suck*

    MITT ideal är en sådan kropp som din. Som jag aldrig kan få. Undrar varför man är funtad som man är..

    Hur som helst! TOKVACKER är du! I synnerhet din personlighet som skiner igenom med kraft i leendet och allt. TACK för ditt mod!

  63. 79 ania

    WOW vad du är vacker, helt underbar!!!!

  64. 80 camilla

    Hej Julia.
    Du är underbart vacker! Skulle verkligen vilja se ut som dig.
    Du ska verkligen vara stolt över din kropp. Kunde inte bli bättre.
    kram

  65. 81 My

    Hoho. Jag har kollat igenom i stort sett hela sidan och när jag nådde den här bilden blev jag helt stum – det var den i mina (obs!) ögon oslagbart mest attraktiva kroppen. Så visade det sig vara upphovskvinnan själv, hoho. Och det kanske bör nämnas att jag är jävig – är 1.62, väger 90 och har slående lik kropp. Så i förlängningen är jag alltså också häpnadsväckande tilldragande, visst?!

  66. 82 Olle

    Så jäkla söt!

  67. Du är en vacker, léende kvinna! Var stolt och forsätt le!

  68. 84 Daniel

    Vacker kropp och ett underbart ansikte.

  69. 85 daniel

    Vackert ansikte, och en gudomligt underbar kropp, som du ska vara mycket stolt över….

  70. Gud vilken vacker människa ! ditt leende är underbart ! Du är FIN !

  71. 87 My

    Du är jättevacker, och ditt leende klär dig verkligen!

  72. 88 Kristin

    Vad otroligt fin du är! Ett sånt leende gör ju vem som helst vacker, den glädje du utstrålar på bilderna smittar verkligen av sig och hela din uppenbarelse är bara så fin.

    Jättebra initiativ det här, hoppas och tror verkligen att det kan hjälpa många att få en sundare syn på sig själva och sina kroppar. Jag har själv kikat runt här på alla bilder och insett att man egen syn på min kropp är lite skev, trots att jag trivs helt bra med den så ser jag mig själv som större, pluffsigare, ”fulare” än jag egentligen är. Älskar mig själv och min kropp, men något är ändå skevt i min syn på mig själv. Märkligt hur det kan vara..
    Ska nog försöka få till nån bild och skicka in, ju fler kroppar som syns här desto bättre. Jobbigt att visa en nakenbild på sig själv, men värt det om man tänker på vad det kan göra för andra människor :)

    Tänker att sånt här borde komma ut mer bland skolelever, typ högstadieålder, hur tro man kan sprida sånt här till dem och ”undervisa” om det.

  73. 89 lina engström

    fett snygg kropp du har

  74. 90 Elin

    Brukar bläddra tillbaka till de här bilderna ibland. Du har ett sånt fantastiskt vackert ansikte!

  75. Gud vad du är vacker!!!

  76. 92 Elli

    Riktigt fin, och väldigt vackert leende ! :)


  1. 1 Klara färdiga NAKEN! « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.
  2. 2 Kropparna du inte ser på badhuset « trollhare