Om kommentarer

04Apr10

Jag har lagt till en ny flik överst på sidan, med kommentarspolicyn.

Jag godkänner inte:

Otrevliga kommentarer
Debattkommentarer om vikt, BMI, hälsa, och så vidare
Kommentarer som alltför explicit sexualiserar personen på bilden

Det kan man ha massa synpunkter om, ifall man är lagd åt det hållet, men så är det.



15 Responses to “Om kommentarer”

  1. 1 Fiat

    Ett bra, och tyvärr, nödvändigt initiativ. Älskar hela idén till den här bloggen för övrigt, och behövde bara titta in här för att inse hur vriden syn jag har på mig själv under mina dåliga dagar. Tusen tack.

  2. 2 Malin

    Jag tycker att dessa regler är jättebra, åtminstone till just den här sidan! Den är ju till för att ge budskapet att alla kroppar är okej, och det skulle ju förstöras om folk skrev dåliga saker. Jag blir i alla fall glad när jag läser de kommentarer som finns och ser att det alltid bara är komplimanger och positiva ord, oavsett hur personen på bilden ser ut.

  3. 3 julia

    jag tänkte på det där med kommentarer, är det nödvändigt att kunna kommentera enskild bild överhuvudtaget? får en lite jobbig känsla i magen när man läser kommentarerna. tycker att bilden borde tala för sig själv och att det bara ska vara en bild på en kropp, varken mer eller mindre. inte bli kommenterad som fin, snygg, ”naturlig”, ”riktig” och så vidare, utan låta det vara en bild på en KROPP, utan värderande kommentarer även om värderingen i sig är välmenad.

    lite tankar jag har fått iallafall.

    • 4 Julia

      Det är en tanke. Jag ska fundera på det.

      • 5 Maria

        Jag skulle nog vilja säga att jag håller med Kaia att det är bra att man kan kommentera så man kan peppa på de som vågar skicka in bilder! Eftersom bara snälla kommentarer publiceras så tycker jag inte det gör något… skillnad vore ju om alla kommentarer publicerades… det vore inte så kul =/

      • 6 Magoo

        Jag håller med julia. Om man vill ha en plattform för att lägga upp bilder där bilderna skall motverka den skeva bilden som modemagasin sänder ut, så är det bättre att inte låta någon kommentera. Folk kommer ändå kolla efter tecken, som hur många positiva kommenterar en bild har fått och hur positiva ordalag det är på dem. Är ju inte inte så roligt att få 1 kommentar som lyder typ ”modigt”, när någon annan får 20 kommentarer där de skriver ”kanonkropp” eller ”du ser hälsosam ut”.

        Låter du dessutom bara positiva kommentarer vara kvar så blir det ju typ ett snyggast.se där man bara kan rösta på 5:a. Det om något kan väl ge en skev bild av din kropp – att du tror att du är adonis/gudinna trots att du egentligen ser ut som de flesta andra, vilket är meningen med en sådan här sida.

      • 7 Maria

        Till Magoo: Tar man mod till sig och lyckas våga lägga ut en bild på sig själv här, en väldigt offentlig sida, så vill man verkligen få höra någon positivt, som ”du har en helt normal kropp”, ”Tufft vågat” eller vad det nu kan vara, för jag kan ju iofs vara utgå från mig, men jag känner att skulle inga kommentarer tillåtas, då skulle jag bara sitta och jämföra mig med resten, och måla upp scenarium i mitt eget huvud.

        Det kanske låter konstigt, men får man åtminstone se några kommentarer på sin ”bild” då kan man verkligen ta åt sig av dom, och känna att det var ägnat direkt till mig. Även om personen menade så på alla bilder så känns det lättare att ta till sig, att ja det var tufft vågat att mig att lägga ut bilder här.

        Kanske vart ett svamligt inlägg dock…

  4. 8 Kaia

    Tack för den här policyn. Jag gillar att det finns kommenterarer så att man kan heja på folk för att de är modiga och annat, men när det börjar pratas om hur vissa kroppar är sexiga och perfekta som om det här vore något slags projekt för att förevisa hur man ”ska” se ut… Då blir det jobbigt.

  5. 9 3pa2

    Bra vidareutveckling av dej och sidan. Tycker var väl detta lite av mina farhågor.
    Bättre att stävja i tid.

  6. 10 ÄtaTränaKämpa

    BRA! :)

  7. 11 Ida

    Jag håller med om att det bara borde vara själva bilden och inga kommentarer alls. Det slutar med att att man ändå kanske jämför hur många kommentarer respektive bild får. Det blir sådant fokus kring kommentarerna, även om de enbart är positiva. Kanske har någon bild fått 4 kommentar och en annan 25, och tankarna börjar gå kring varför det är så? Är den som fått mest betraktad som snyggast eller hur funkar det? Sådana tankar skulle jag själv få om jag lade upp en bild på mig själv och fick tre kommentarer i jämförelse med personer jag anser är snyggare än mig själv, som fått en massa fler kommentarer. Nästan som att man skickar in en bild på sig själv för att få ett godkännande från andra människor där antalet kommentarer ligger som något slags underlag för hur godkänd man är. Jag säger inte att det är logiskt, men komplex och kroppsfixering följer sällan någon logik, tyvärr.

    För övrigt tycker jag att idén till sidan är grym! Fantastiskt initiativ! Att man inte tänkt på det innan!

  8. 12 3pa2

    Är väl så att många av oss har en rätt skev bild av hur vi egentligen ser ut. Baserat dels på minnet av hur vi såg ut ”förr” och dels pga att vi fokuserar oss på detaljer. Andra ser oss utan minnen av vad våra kroppar varit och de ser även helheten på ett annat vis. Kan vara nyttigt att just få höra deras syn.

  9. Himmel, vad modiga alla är! Toppen att visa hur bra man duger i befintligt skick!

  10. 14 Anette

    Jag håller med om att detta initiativet vore ännu bättre om kropparnas utseende inte kommenterades, huruvida de är snygga eller attraktiva spelar ju ingen roll, det är ju lite det som är grejen. Finns det ingen möjlighet att låta läsarna skriva på ett separat klotterplank om de vill kommentera projektet eller skriva om kroppsfixering och kroppsuppfattning i allmänhet?

  11. Bra med tydligt kommunicerad kommentarspolicy. Det tackar jag för. :-)



