Om kommentarer del 2

05Apr10

Nu har det blivit diskussion om huruvida det alls bör vara kommentarer på inläggen, och jag kan se båda sidor. Vad tycker ni?



34 Responses to “Om kommentarer del 2”

  1. Nu röstade jag nej, men jag tycker gärna det kan finnas kommentarer på bloggen, men inte på enskilda bilder. Alltså på inlägg som du gör mellan bilderna, och på infosidorna och liknande kan det gärna finnas kommentarer både för allmäna hurrarop och för att diskutera projektet. Men på de enskilda bilderna tycker jag det är svårt att komma ifrån värdering och jämförelser, och även en hel del sexualisering trots att jag antar att du tagit bort de värsta. Så kommentarer ja, men inte på bildinläggen.

    • Jag håller med här.

      Kommentarer på själva bilderna tycker jag gör att bloggen tappar syfte. Jag vet inte vilka kommentarer som accepteras och vilka som tas bort, men jag förmodar att ”snygg” och sådana kommentarer får stanna. Jag förstår inte vad man annars skulle kommentera eftersom det enda man kan kommentera är själva bilden och motivet på den då det är allt som finns i inlägget. Syftet var ju att normalisera olika kroppar för att få folk att se att alla är fina som de är och om folk då sitter och väljer ut att kommentera hur bra någon ser ut på några av bilderna låter man ju ändå dem välja de snyggaste.

  2. 3 Malin

    Bra idé att låta läsarna bestämma!

  3. 4 m

    Jag röstade nej, men med samma förbehåll som Marta.

    Samtidigt vet jag inte riktigt, för jag har inte tänkt efter riktigt, om jag tycker så av nån välgrundad klok anledning, eller om det mest handlar om min egen osäkerhet. J a g tycker det är läskigt med kommentarer typ ”ååå neeeej du ska inte ha komplex du är så fiiiiin, jaaaag tycker om såna som ser ut som duuuuu”. Sant frigörande blir det väl om man vågar visa sig i all sin komplexighet utan att bli motsagd. Och vad om bara en del blir motsagda? Ja jag vet inte. Det är svårt, och så himla intressant och jag är så glad över alla tankar och alla diskussioner och alla motsägelsefullheter du startar och uppmuntrar genom det här, Julia!

  4. 5 Em

    Jag röstade ja, men då vill jag att kommentarerna verkligen ska vara modererade också.
    Har själv skickat in en bild för några dagar sedan (som ej kommit upp än) och gjorde det delvis på grund av att jag är grymt osäker på mig själv och har väldigt skev självbild.
    Jag har svårt att ta åt mig av vad vänner, familj och bekanta säger om mitt utseende och tror bara det vill vara ”snälla”, så jag såg det här som en chans till att äntligen få ärliga svar på hur folk uppfattar min kropp och mitt utseende.
    Så jag hoppas ni har kvar kommentarfunktionen!

    • 6 Marie

      Jag håller med, tror att kommentarerna är viktiga i detta avseende! Givetvis då med förbehåll för att de modereras som tidigare nämnts.

  5. 7 anna f

    Jag tycker inte kommentarerna till bilderna tillför särskilt mycket. Bättre att kunna kommentera om du själv gör inlägg allteftersom projektet utvecklas. Alla kommentarer riskerar att bli värderande. Även om de är bekräftande blir det liksom fel, det var ju inte bekräftelsebehovet som skulle stärkas eller?
    Så – jag röstade nej!

  6. 8 mio

    Hej!
    Jag röstade också nej…men det vore fint med att kunna kommentera allmänt, men inte på specifika bilder. Blir så himla mycket värderande och vissa kommentarer jag läst kändes som gränsfall till att vara för att få vara med, tyvärr, enligt min åsikt.

    Jag är sugen på att skicka in en egen bild men det skulle nog först vara om de rådande kommentarsfälten inte finns kvar.

    Annars superbra sida verkligen!
    En eloge till dig!
    Många kramar Mio

  7. 9 Helen

    Kluven, så kan inte rösta tyvärr. Blev lite ledsen när jag såg att kropparna som är runt BMI 20 fått kommentarer om att de är perfekta och liknande. Känns inte som att det var det detta projekt var till för.

    Samtidigt vill jag ju att de kroppar som inte ser ut som idealet också ska få höra positiva saker!

    Ja, jag vet inte. Inga kommentarer på bilder, men att folk kan skriva i en gästbok? Eller att Julia kan vidarebefordra positiva kommentarer privat till den som är på bilden?

    • men är inte kropparna med ett BMI kring 20 perfekta då? liksom de kroppar med BMI kring 30? oavsett om man i någon annans ögon ”ser ut som idealet” kan man mycket väl ha en annan bild av sig själv och behöva – lika mycket som någon med ett högre BMI – höra att den är perfekt?

      i övrigt håller jag med Dowser om att man bör kunna få välja själv. jag har redan skickat in en bild och har inget emot kommentarsfunktion..

      • Jao. Men efter vad jag kan se har ingen skrivit att en kropp runt BMI 30 eller mer är perfekt. Och just ordet ”perfekt” ger mig lite nazivibbar när det används om kroppar.

        Att få välja om man vill ha kommentarer eller ej är en helt ok kompromiss!

  8. 12 Dowser

    Varför inte en medelväg: Låt de som skickar in bilder själva välja om de vill att det skall finnas modererade kommentarer eller inga kommentarer på inlägget?
    Kan tänka mig att en del tänker som Mio och inte vill ha några kommentarer alls och andra blir sporrade av positiva kommentarer.

    • Den varianten har jag också börjat fundera på nu.

      • 14 m

        Det låter ju som en alldeles strålande idé. Jag känner mig helt fyrkantig som inte tänkte så långt själv. Det skulle definitivt ta bort allt småmagont jag känner, känner jag när jag tänker på det. Då har alla som skickar in bilder valt, precis som de valt hur eventuellt anonyma de vill vara, vilka siffror de eventuellt vill ange, eventuell berättelse och allt annat.

  9. Det är för övrigt intressant att i kommentarerna här säger de flesta nej, men en överväldigande majoritet av de röstande säger ja.

    • 16 m

      Haha det är ju för att vi som röstat nej är så sjåpiga å andra människors vägnar. Utan att de bett om det.

  10. 17 Sanna

    Jag tycker också att det åter som en bra idé att låta folk bestämma själva om de vill ha kommentarer eller inte. Jag och två vänner tog en halv miljon bilder idag som ska redigeras och skickas in och jag har fortfarande inte bestämt mig för var jag står när det gäller kommentarer. Å ena sidan är det ju trevligt med pepp, och jag har ju själv kommenterat att jag tycker att folk är snygga, å andra sidan ska ingen känna sig obekväm och det är nog (som någon längre upp sa) lagom kul att vara den med minst kommentarer. Jag tycker att frågan är jättesvår men tänker att en frivillig kommentatorsfunktion nog är den bästa lösningen.

    Sen tänker jag också att hur man bör förhålla sig till kommentarernas varande eller icke-varande delvis beror på vilkent syfte man vill att sidan ska ha. Om det ska vara en digital simhall där kroppar bara är kroppar kanske det passar bäst att inte ha kommentarer utan bara låta bilderna stå för sig själva. Ett digitalt rum där det är oviktigt om du är vacker eller inte, där din kropp bara är en kropp. Om sidan däremot ska betona att alla kroppar är och kan vara vackra finns det ju en poäng att till exempel människor med komplex får komplimanger. Men då återkommer vi och för sig till det här med vilka som får komplimanger och hur många.

    Själv känner jag att jag skulle kunna ösa komplimanger över alla bilder, om jag visste att folk inte blev obekväma av det. Jag gillar tanken på ett internet där man, istället för att säga allt elakt som man aldrig vågar säga i verkligheten, säger allt snällt som man aldrig vågar säga i verkligheten.

  11. Jag känner mig bara litet tvungen att göra ett tillägg till Sannas kommentar ovan. (Jag är alltså en av de kompisar hon fotade med).

    Med redigering här menas givetvis ingenting annat än beskärning och liknande. Sådant som gör en bild till en bra bild, oberoende av motiv. Ingen förändring av oss och våra kroppar. (Eftersom det uppenbarligen skulle gå emot hela syftet med den här bloggen).

  12. 19 Maria

    Jag röstade ja, av den anledningen att jag såg att några skrivit texter till sina bilder och de tänker jag kan vara bra att kunna kommentera och diskutera kring. Att kommentera bilderna i sig och folks utseende ser jag däremot ingen större poäng i. Lurig fråga, kanske vore det bästa, som flera varit inne på, att låta folk bestämma själva om hur de vill ha det i sina poster.

  13. 20 Sanna

    Helena, vad bra att du såg det, jag tänkte inte ens på att det kunde bli missförstånd kring det. Jag är så van vid att bara prata foto med folk som känner mig och alltså har koll på vad jag menar med redigering. Men ja, det kan ju lätt feltolkas. ;)

  14. 21 Susanne

    Idén var ju att avdramatisera den nakna kroppens utseende, och inte att kommentera den. Hur positiva ordalag som än används blir det ändå ett recenserande (som så många påpekat redan)

    Så jag röstar nej (om en stund) men har ett förbehåll: det här är en för bra sida och ett för bra initiativ för att läsarna och de medverkande inte ska kunna komma till tals (med annat än egna kroppsbilder) tycker jag! Så jag skulle gärna se att det fanns möjlighet att kommunicera, fast inte under bilderna.

    Hur det än blir, blir det dock bra och jag är SÅ GLAD, Julia, för att du skapat den här sidan! Många tack!!

  15. 22 Kaia

    Jag röstade ja, fast det jag gillar är egentligen diskussioner runt det skrivna som kommer till en del bilder. Men jag gillar det någon sa om att man kan få välja om folk ska kunna kommentera eller inte!

    Men jo, vissa kommentarer, särskilt på de med lägre BMI, har varit lite creepy. Mest tycker jag att det är synd att det tog så kort tid för en del (märk väl, inte alla) killar att börja bedöma kroppar som om de vore allmän egendom. Det är en sak att skriva ”men åh vad fin du är, jag väger lika mycket och känner mig inte alls lika snygg” och en annan att börja prata om perfekta och sexiga kroppar.

    Sen blir det ju ganska mycket jobb för dig om du ska sitta och moderera alla kommentarer, men jag gillar verkligen en Shapely Prose-style kommentarspolicy, för det bör ju egentligen vara ett safe space det här. Och visst, man kan ju säga nej till kommentarer konsekvent, men jag tycker att det förtar en del av gemenskapen eller vad man ska säga, det blir så en-vägs-kommunikation-igt på något vis.

  16. 23 Tolkia

    Jag håller med de som skrivit ovan och i tidigare inlägg om kommentarer om att syftet med bloggen i viss mån går förlorat om kommentarer tillåts, särskilt när nu kommentarerna blir som de blir. I alla fall om syftet med bloggen är att vara just det du, Julia, beskrev som en ”digital simhall” (jag delar f.ö. simhallserfarenheten; jag simmar iofs inte så ofta, men bastun på det lokala gymmet har alltid varit någon form av ”friutrymme” där naket är naket och OK oavsett form) och inte att vara en arena för folk som vill boosta sin självkänsla genom att få positiv respons på (halv-)nakenbilder. Till det finns redan en miljon sidor, och det känns ganska ointressant med ännu en sådan sida. Man skall dessutom vara svårartat naiv för att tro att det inte kommer att uppstå en skiktning mellan bilder (och kroppsformer, och viktklasser) när det gäller antal kommentarer om hur snygg personen i fråga är. Detta är f.ö. något som goes both ways; jag tror att ett extensivt kommenterande i sin tur kommer att generera en skiktning i vilka som väljer att posta bilder, och det i en riktning som kanske inte är den du från början avsåg.

    Däremot gärna kommentarer på inlägg som inte är bild/personinlägg.

  17. Jag röstade ja igår, men har nu legat och funderat halva natten och har ändrat mig. Nu är det här inte min idé eller mitt projekt, men jag tänkte att det skulle handla om att se kroppar så som det är. Många kommentarer ägnar sig åt att värdera kroppar. Också en positiv kommentar (”snygg” tex) är ju en värdering. Och var det inte det vi ville komma ifrån? Någon bild hade kommenterats med ”Denna var snygg” eller liknande. Till skillnad från alla andra bilder/kroppar då eller?
    Jag har inte kommenterat några bilder (vad jag kommer ihåg) eftersom jag tycker det är svårt att komma på något vettigt som tillför något. Men jag gillar projektet.

  18. Jag har också fått en lite obehaglig känsla av att läsa kommentarerna, som jag ibland tycker har motverkat syftet med sidan, så som jag har uppfattat det. Det är synd. Jag tycker egentligen inte att de tillför så mycket, och således att nackdelarna är större än fördelarna.

    //JJ

  19. Att fler nej-röstare kommenterar kanske beror på att för ja-röstarna är ju läget redan som de vill ha det och därför känner nej-röstarna större behov av att argumentera för sin sak? :)

    Jag röstade nej. Jag tycker att avdramatisering av kroppar och deras siffror är en asbra sak, men kommentarerna går inte riktigt ihop med det. Det blir ett bedömande, även om de negativa kommentarerna inte kommer med. Att folk får positiva och peppande kommentarer är jättefint, men det är allt annat än avdramatiserande.

    Och som någon var inne på tidigare säger antal kommentarer och ”typ” av kommentarer till olika bilder i tystnad en del av det som negativa kommentarer skulle kunna sagt högt om de tilläts.

  20. 27 Jonas

    Låt de som skickar in bilder själva välja om de vill att det skall finnas modererade kommentarer eller inga kommentarer på inlägget då blir det inget snack i efterhand som nu.
    Bra ide.

    Jag röstade ja. Självklart är grundsyftet att avdramatisera kroppen den uppgiften kommer att lösas av oss alla tillsammans i det långa loppet vi får inte låsa oss fast vid bara det då kan vi gå med i lokala nudistföreningen eller göra nakna mega konstverk tillsammans då snackar vi avdramatisering.

    Vi behöver alla lite bekräftelse och kommunikation människor i mellan genom kommentarerna tycker jag.

    Ett litet snällt ord ger så mycket värme och stärker självkänslan nått enormt, detta får väl också anses vara ett syfte med hela denna ide så länge det är modererat så är det toppen tycker jag ?

    Vi ska väl inte låsa oss fast vid BMI siffror det är ju det vi vill motbevisa, att dom visar ingenting om människan bakom eller ?

    Man behöver väl inte hårddra dettta med kommentarer , antal odylikt. Va spelar det för roll. En bra är väl 10 gånger bättre än 10 halvbra eller ?

    Positiva kommentarer är positiva inget annat inte svårt att fatta om man vill, snälla säg inget annat om något flummigt negativt tystnads snack bakom ryggen. Det som står skrivet och modererat är dom orden som gäller.

    Vi kan alla läsa och förstå sedan kan vi fantisera ihop allt mellan himmel och jord … men hallåå….. kom ner på jorden nu…

    Nej Låt var och en avgöra om man vill ha kommentarer sen är det slutsnackat om det, så tråkigt att skapa problem som egentligen inte är några.

    Skärpning nu och koncentrera oss på det positiva initiativet och den sköna känsla som denna site ger istället för att hela tiden leta efter problem

    Jag är helsäker på att Julia sköter detta bra, hon känns gedigen och trygg som person och vill hon ha våran feedback då är det bara att säga till.

    Sedan slutligen allt detta är ”frivilligt” ingen tvingar någon att lägga ut några bilder på sig själv det ansvaret ligger på var och en själv ,inte på någon annan person och defenitivt inte på Julia.

    • Jag vill inte tjafsa, men jag tycker att det är lite tråkigt med en sån här kommentar. Tidigare kommentatorer till det här inlägget har ju lyckats uttrycka sina egna åsikter utan att samtidigt sparka på andras åsikter, och så kommer sedan någon som inte kan hålla sig till det utan måste säga åt de som tycker annorlunda att de borde skärpa sig och ”komma ner på jorden”. Trist. :/

  21. 29 dean

    Jag tänker mig i alla fall att många som medverkar gör det för att få höra något positivt. Att skicka in en bild är ju nervöst, och får man då kommentar om att man är fin, så blir man lättad och glad. Idén om att få välja själv är bra, men ska jag förklara varför jag röstade Ja så är svaret att jag tycker att bloggens syfte är att skapa en kommunikation och pepp människor emellan. Värderingar blir det ju förstås, vilket på sätt och vis är tråkigt, men alla har ett bekräftelsebehov, och att då få möjlighet att för en gångs skull få beröm av andra tycker jag känns rätt bra.

  22. 30 Luna

    Åh, vad svårt det blev, alla har ju rätt, men magkänslan sa ja direkt. Väl modererade kommentarer lyfter vår gemensamma upplevelse, och så länge stinkisarna hålls utanför så blir detta ett ställe för pepp! Jag blir glad av att läsa beröm och varma ord mellan människor, även om de har lite olika kulör från bild till bild. Det finns så många ställen där människor kastar skit på varandra, så detta känns rätt uppfriskande som omväxling – och då blir det ett dubbelt bra projekt.

    Medelvägen funkar fint – låt de modiga män och kvinnor som lägger ut sina bilder välja själv.

  23. 31 Jonas

    Förlåt Maria. Det var inte meningen att personligen hoppa på dina kommentarer även om det blev så. Du har rätt där.

    Tycker bara att vi måste fokusera på det positiva och inte på ” Att antalet kommentarer och ”typ” av kommentarer till olika bilder i tystnad en del av det som negativa kommentarer skulle kunna sagt högt om de tilläts.”

    Vi måste ha öppna sinnen och inte låsa oss fast i det tråkiga och påtvinga oss att se negativt på saker och ting.

    Jag har läst de flesta kommentarer och jag ser ingen tystnad med negativitet som underspråk.

    Än en gång ”en stycket go och varm kommentar”, uppväger 20 halvbra kommentarer så antalet kommentarer spelar ingen som helst roll tycker jag.

    Ta en spontan kommentar med ett leende, och börja inte lusläsa efter dolda fantasi- förvrängda sanningar då försvinner glädjen snabbt med hela konceptet.

    Bekräftelsen och kommunikationen mellan människor är våra stöttestenar för en lycklig exsistens i vår dagliga tillvaro och delvis även i vår digitala värld. Finns flera exempel på det.

  24. Eller för att fortsätta med badhusliknelsen: hade badhusupplevelsen varit densamma om folk med en viss kroppstyp (företrädesvis smala kroppar med lägre BMI) mötts av ett helt gäng uppskattande kommentarer om hur vackra de var et cetera, medan andra personer, med andra kroppstyper, fått få eller inga sådana?

    (Det kanske den hade, vad vet jag. Men jag tror att det är vettigt att ställa sig frågan.)

    Jag tycker att det blir lite ”alla är fina, men några är finare än andra”. Det är lite synd: det är hade ju inte varit tvunget att vara så, även med kommentarer. Men det verkar vara resultatet, att döma av hur folk har kommenterat hittills.

    //JJ

  25. 33 Mia

    Jag röstade ja efter inte mer än en sekunds eftertanke men efter att ha läst kommentarerna inser jag att jag borde ha tänkte lite längre.

    Samtidigt som jag vill dela med mig av de positiva tankar jag får när jag tittar på en del av bilderna, för jag vet hur glad man kan bli av ärligt menade komplimanger, så vill jag inte sitta och kommentera varje bild. För alla kroppar ger mig inte lusten att kommentera. Utan att lägga några värderingar i vilka jag personligen kommenterar så tror jag tyvärr att det lätt blir de med lägre BMI som får fler kommentarer. Måhända är det cyniskt men som det ser ut i samhället överlag så är väl min tanke inte helt ologisk. Sen som Jonas säger att inga kommentarer är inte automatiskt negativt tror jag inte stämmer. Det ligger för mycket känslor och värderingar i kroppars utseende för att man inte tolkar bristen på kommentarer så. Om bild A med lågt BMI får fler positiva kommentarer än Bild B med högre BMI, vad kan det bero på? Och hur kommer personen på Bild B reagera?
    Om jag då väljer att bara kommentera på de bilder som jag reagerar på kommer jag att känna mig elak som inte reagerar på alla bilder och kommenterar på dom, jag känner mig orättvis.

    Strängt modererade kommentarer samt att de som ställer upp med foto själv får välja om de vill få kommentarer eller inte är nog min kompromiss. Men för den totala ”badhus”-känslan borde inga kommentarer alls tillåtas även om då blir det ingen kommunikation alls och det vore ju praktiskt om det funnes något ställe att kommunicera på.

    Samtidigt Julia, jag inser att det här kan bli massiva mängder arbete åt dig. Jag vet hur lätt det är att föreslå förändringar och regler som ska införas så länge man inte själv behöver genomföra dem. Säg till om du behöver hjälp!

  26. Röstade nej, eftersom jag anser att kommentarer om folks utseende går emot syftet med den här bloggen. Syftet som jag har förstått det är att visa på att det finns många olika sätt att se ut på, och att slippa behöva jämföra sig endast med retucherade, smala kroppar. Men det handlar också om att slippa bli bedömd. Det här är min kropp, den ser ut såhär, punkt.

    (Dessutom tror jag tyvärr att det finns en risk att de bilder som ligger närmare idealet får fler kommentarer om hur fina de är, medan kommentarerna till bilder på större personer istället handlar om hur härligt det är med människor som är nöjda med sig själva trots att de inte följer idealet.)



