Sofia

08Maj10

28
168 cm
89 kg
BMI: 31,5 = fetma.

Har nyligen gått ner i vikt från 108 kg (BMI 38) och har svårt att vara nöjd med min kropp som den är nu. Jag tycker att jag är för smal för att vara ”tjockis” men för tjock för att vara ”smalis”, och kan inte riktigt inse att sådana begrepp egentligen är fullständigt meningslösa.



31 Responses to “Sofia”

  1. Jag har också gått ner från ungefär samma vikt (112) och väger nu några kilon mindre än du men vi ser ungefär likadana ut bortsett från att jag har mer hängande fläsk på lår och mage… Jag känner som du, jag är för tjock för att känna mig smal (trots nära 30 kilos viktminskning) och fattar ju att jag gått ner massor, och lyckats hålla vikten i 2 år.

    Hur ändrar man självbilden i huvudet?

  2. 2 Lina

    Du är jättesnygg! Jag förstår vad du menar. Jag väger ungefär lika mycket och ser mig varken som tjock eller smal oftast (fast oftast tjock, vilket förstås beror på att jag jämför mig med de som är smalisar) Det är väl bra egentligen att vara mitemellan och inget av begreppen.

  3. 3 Viragolady

    Jag stod på 87,7 när jag började gå ner i vikt, är ca 164-165 lång och kände mig som en flodhäst…
    men jag tycker du är supersnygg :)

  4. 4 Mandy

    Varför måste det vara det ena eller andra? Du är ju varken tjock eller smal, utan ett mellanting.. vilket är bäst! Och försök bli nöjd. Att gå ner i vikt är svårt och något du borde vara stolt över.

  5. 5 Carro

    Jag har också tappat vikt, nästan 20 kilo, och jag har fortfarande jättesvårt att inte se mig som en tjockis. Man fokuserar verkligen enbart på sina skavanker som bara man själv ser medan resten ser ens viktnedgång. Konstigt är det.
    Men du är verkligen inte en tjockis, du ser jättefin ut! Din midja är underbar och du är jätteproportionerlig! Kanonstarkt jobbat! Grattis!

  6. 6 Anna

    Starkt jobbat med viktnedgången, verkligen! Du är underbart vacker!

  7. 7 lillnettan

    Jag tycker du är jättesnygg! Vi är lika gamla, lika långa och jag har likadan midja som du har, blev lite stolt när jag insåg att jag ser ungefär likadan ut som du. Önskar jag hade lika fina boobs, dock. ;-)

  8. 8 Kaia

    Folk i vår storlek (heja BMI runt 30!) brukar kallas ”inbetweenies”. Men jo. Man passar liksom inte in nånstans, känns det som.

    Du är jättefin, oavsett om du passar in nån särskild stans eller inte, kom ihåg det!

  9. 9 Lina

    du är jättefin! din kropp ser stark och kvinnlig ut!

  10. 10 madde.

    så fin du är!

  11. 11 ola

    Tjockis eller smalis va spelar det för roll . Huvudsaken att du trivs med dig själv.

  12. 12 Elli

    Det första som slår mig är vad fin du är! Så proportionerlig! Du ska vara nöjd med den du är!

  13. Du har precis samma kroppsform som jag, och jag är ungefär lika lång och väger ungefär lika mycket som du (och vi är lika gamla)… jag kan helt klart sympatisera med det där med att vara för smal för att vara tjock och för tjock för att vara smal, dvs. inbetweenie. Det är sjukt svårt att hitta kläder när de största storlekarna på den ”vanliga” avdelningen ibland är för små, men de minsta storlekarna på tjockisavdelningen är för stora.

    För övrigt har jag insett att storlek 44 på ”vanliga” kläder och storlek 44 på XL-kläder inte är samma storlek. Konstigt nog.

  14. 14 ola

    Go och glad kexchoklad. håller långt.

  15. 15 kackerlacka

    Oj vad jag håller med dig! Känner precis detsamma. Jag vill inte ens tänka de begreppen men gör det lika förbannat. Du är toppenfin och vilken utmaning att gå ned så mycket i vikt.

  16. 16 Sofia

    TACK! Tack för alla fina kommentarer! Från min sida var mitt deltagande tänkt som ett stöd till Julias hedervärda projekt, jag ville liksom göra mer än att bara i mitt stilla sinne tycka att hon gjorde något bra. Föga anade jag att det skulle bli årets största ego-boost.

    Nu ska jag sträcka på mig ännu mer, och hävda min plats som ”inbetweenie”. Min kropp är trots alla skavanker som bara jag ser, stark och frisk och den enda jag har.

    Tack igen!
    Sofia.

  17. Jag såg bilden och tänkte ”Hon ser ut som jag gör! Hon måste väga ungefär lika mycket som mig.”

    Och sen scrollade jag ner och såg att du väger 89 kilo, vart gömmer du det, du är ju skitsnygg!?

    Och så undrar jag hur jag själv egentligen ser ut när jag inte ser skillnad på mig (1,64, 72 kilo) och någon som väger 15 kilo mer. Är ens självbild så förvanskad?

    Den här bloggen är så bra, tack för det här!

  18. 18 Marie

    Du är superfin ju! Superschyssta proportioner. Jag tycker du ska vara nöjd med din kropp. Jättefin ju! Och vilken klyfta! Woo! Fin hud har du också!

  19. Halloj allihopa!

    Tänkte bara säga att det har startats en tråd på flashback om Julia. Bla ett gäng små pruttungar som skämtar elakt om henne. https://www.flashback.org/t1189654

    Så jag tänkte såhär. Alla som tycker om den här bloggen kan väl registrera sig på flashback och skriva i tråden och försvara julia :)

    Flashback har ett system där ens registrering inte går igenom förrän efter tre dagar. Så antingen får ni vänta 3 dagar på att svara. Eller så kan man betala 30 spänn till flashback för att få skriva direkt. Det där gör man ju som man vill, alla vill kanske inte ge flashback pengar. men då har de tre dagar på sig att bygga upp rädslan!

    /Juliaforpresident!

    ps. julia du får gärna lägga upp det här i feeden om du vill!
    KRAMAR – du är bäst!!!!

    • 20 Julia

      Haha, vad fint – fast jag kan förstås inte uppmuntra någon till att spamma Flashback…

  20. 21 Karin

    Du är jättefin, så fina proportioner! Jag hade gissat att du vägde runt 75, tycker du ser alldeles normalviktig ut och absolut inte överviktig. Grattis till viktnedgången!

  21. Jag tycker att du är helt jävla TOKSNYGG! Och är det inte direkt farligt för din hälsa på något sätt hoppas jag att du kan må bra med dig själv på din nuvarande vikt, för du ser verkligen fantastisk ut! :)

  22. 23 Meja

    du ska bli skitnöjd med 20kilos viktminskning, keep on good work :)

  23. 24 Karin

    Tycker du är jättefin, jättefina proportioner, härlig kropp!

  24. 25 Emma

    Jag vet precis hur du känner dig, jag gick ner ca 30 kg för ca 10 år sedan och var i allas ögon normalstor, men jag kunde aldrig se mig själv som normal då jag hade varit överviktig i nästan hela mitt liv. Nu sitter jag här med ca 20 kg övervikt igen och önskar att jag kunde se ut som då.
    Glöm inte att uppskatta dig själv NU och inte sedan.
    Du är ju jättefin.

  25. 26 Anna-Maria

    Varför kan jag som väger lika mycket och är fem centimeter längre inte känna igen mig i din kropp? Tycker du ser proportionerlig ut och har grymt snygg hylla! Kollar jag mig i spegeln ser jag bara ett blekfett daller utan de formerna.

  26. 27 Emma

    Du är så fruktansvärt vacker att jag inte kan sluta titta på din bild! Jättefina proportioner och stolthet!

  27. Du är vacker, lyssna aldrig på någon som säger annorlunda!

  28. 29 Hannah

    Idioti att du skulle vara tjock. Jag hatar BMI.
    Du har en vacker kropp! Var stolt! Du är väl på snudd mullig, men det tycker jag det ska va :D

  29. 30 Sandra

    Hihi, du ser typ ut som jag! (Undantaget ansikte och hårfärg.)

  30. 31 Johanna

    Här är ännu en som har samma vikt, längd och ålder. Jag ser ut som du och jag tycker du är skitsnygg! Köpte (tyvärr) en våg idag (stort misstag) och den har förföljt mig hela kvällen. Men den kan ta sig någonstans tror jag. Ha det fint!



