Om reklam

10Maj10

Det är några som kommenterat om reklam på bloggen, vilket jag tyckt varit underligt. Jag har aldrig sett någon reklam, och när jag frågade på Twitter var det inte heller någon som kunde se den, förutom på de snapshots som kom när man drog musen över länkar, vilket jag nu stängt av. Men det var fortfarande någon som såg reklam, vilket som sagt är konstigt — WordPress har inte inbyggd reklam, och jag har inte Google Ads själv på bloggen.

Men mysteriet är lite löst — WordPress har tydligen reklam då och då på några få slumpvis urvalda sidor och inlägg, och den har alltså gissningsvis dykt upp några gånger här även om jag fortfarande aldrig sett den. Jag tycker inte det är kul, särskilt som det är gjort så att den kommer med bantnings- och skönhetsoperationsreklam för att den tycker att bloggen handlar om det. Men tyvärr kan jag inte göra något åt saken, mer än att hoppas att reklamen håller sig borta så mycket som möjligt. Jag är ledsen om någon har tyckt att det varit väldigt jobbigt att se.



8 Responses to “Om reklam”

  1. Det är väl till och med så att är man inloggad på sitt wordpress-konto så får man aldrig se reklam på wordpress-bloggar. Så som wordpress-användare missar man den delen helt. Så förstod jag utifrån det jag läste iaf. Förstår att det känns trist, speciellt med sådan reklam. Du får starta en insamling, för det går väl att betala för att slippa reklam, har jag för mig. Jag kan bjussa på en tjuga.

  2. 2 Sandra

    Jag har haft wordpress i cirka 3 år och har aldrig märkt av någon reklam. Ingen jag frågat har sett någon reklam. Jag följer även många wordpress-bloggar och har inte sett något där heller. Vad jag vill komma fram till med det är att om det är reklam är den där väldigt sällan.

    • 3 Julia

      Ja, det står i artikeln att den kommer synas ganska sällan.

  3. 4 Eva

    Kan tips om två tillägg till Firefox som heter Ad Blocker och AdBlock Plus, det tar effektivt bort sidobanners och annan irriterande popup reklam. Det är dessutom gratis, plus att det sträcker sig utanför bara denna sidan.

  4. Jag har haft wordpress.com nu i ca fyra år – och jag har ALDRIG sett någon reklam på någon wordpress.com-blogg – som ej bloggägaren själv har placerat där. Men jag har kan ha fått någonting om baktassen, kanske… :wink:

  5. Reklamen är inte bara väldigt sällsynt, dessutom visas den enbart för besökare som kommer via sökmotorer. Allt för att ”vanliga” läsare inte ska behöva utstå reklamen.

  6. Reklamen försvinner om du uppgraderar till betalversionen…

  7. 8 Daniel

    Bättre sent än aldrig, men jag har inga tvivel om att folk skulle gärna vara villiga att skjuta till med medel för att få bloggen helt reklam fri. Finns väl två enkla alternativ, Paypal och Flattr. Paypal har det emellanåt folk klagat på, å andra sidan hanterar de så ofantliga mängder transaktioner. Flattr har jag enbart hört gott om. Skriv isåfall bara hur mycket det kostar, sen får du väl hoppas att folk inte skickar in mer. ;)
    Å andra sidan hade du väl kunnat leta upp någon lämpligt ändamål med 90-konto/kiva eller vad som. Förövrigt underbar blogg!



