Urval och utbud

18Maj10

Jag har fått lite kritik för vem bloggen visar upp — att det ”borde” vara folk som är lika underviktiga som vissa är överviktiga, att det ”borde” vara mer variation av olika slag, och så vidare.

Jag förtydligar, ifall någon missat det: Jag lägger upp alla de bilder jag får in, i den ordning de kommit. Jag har inte värvat, inte kvoterat, inte beställt, och har ingen möjlighet att balansera eller göra bilderna statistiskt representativa. Det har kommit alla möjliga storlekar av både män och kvinnor, och jag lägger upp dem på en regelbunden basis. Det är allt projektet handlar om. Det är inte så att jag inte låter någon vara med, att någon med BMI 15 ”borde få vara med”, som någon tyckte. Det får de givetvis. Men det är i så fall upp till dem.

(Jag tycker faktiskt det har varit ganska stor variation på både kroppsformer och BMI-siffror, även om jag fortfarande gärna skulle se fler killar och fler etniciteter.)



15 Responses to “Urval och utbud”

  1. Jättebra blogg!

  2. 2 Sara

    Tycker också att det är en jättebra blogg! Man inser ex. helt och hållet att BMI suger som ”mätningsmetod”.
    Tycker även att det är en bra variation på bilderna :)

  3. 3 elsa

    Så välbehövlig, fin och peppande blogg!

  4. 4 T

    Givetvis kommer det bli flest kroppar av den typen som är allmänt sedd som ”ok”, eftersom de har minst att ”skämmas” för.

    • 5 Julia

      Inte nödvändigtvis – jag tror det också är många som vill få vara med för att ifrågasätta normen och vad som är OK. Eller för att få brottas lite med sina egna demoner; skammen sitter inte i objektiva kilon.

  5. 6 K

    Jag tycker om denna bloggen i massor! Tycker att det är fina bilder och bra variation, men tänkte att om det kommer in mer än en bild om dagen, kan man inte lägga upp typ två per dag då? =)

    • 7 Julia

      Jag har valt att dra ner på takten just nu för det är en del jobb med att förbereda inlägg. Så nej, det lär inte bli två bilder per dag.

  6. jag tycker att bloggen är fantastisk! Jag är inne minst en gång om dagen, och den har hjälpt mig jättemycket med att få perspektiv på hur kroppar faktiskt ser ut.. jag var och simmade senast idag, och märkte hur jag tyckte att alla kroppar i dusch och omklädningsrum var fina och naturliga, istället för att (som jag ofta gjort annars, mer eller mindre omedvetet) tittat på någon ”snygg” och känt mig ful i jämförelse.. så tack så mycket, och keep up the good work! :)

  7. 10 Johanna

    Någon skrev att det bara kommer vara människor med kroppar som anses ”ok” som kommer skicka in bilder. Jag tror inte riktigt på det eftersom tyvärr finns det förmodligen lika många smala som överviktiga som skäms för sina kroppar. Det sitter mest i huvudet hos de flesta.

  8. 11 tempelgudinnan

    Till T: är ju inte sant alls. Titta på dom som lagts in! Inte fasen är det enligt alla ”normer” direkt. Tycker det är stor variation. Och tror fler blir peppade att skicka in vartefter. Tycker det är bra initiativ av dig Julia att helt enkelt lägga in dom som dom kommer in. Blir ju demokratiskt och bra då dessutom. Jag blir iaf peppad och upplyft av bloggen och andra människors mod! Har gett mig massor, att titta på alla korten. Vi ser ju så olika ut allihopa,och ändå är vi fina. Människokroppen är ju så fantastisk egentligen, att den ens fungerar och låter oss leva här på jorden!

  9. 12 madde.

    dethär är den finaste bloggen jag vet. Förra veckan tog jag tillåmed mod till mig att ställa mig i trosor och bh och ta kort som jag senare skulle skicka in hit.. Så jag la in korten på datan och sedan den stunden ser jag min kropp med någolunda andra ögon. Sedan dess har jag börjat accepterat min kropp då mina tankar inte alls speglar sig med verkligheten som var på bilderna jag tagit. så tack Julia och alla fina människor som ställer upp på denna blogg.

  10. 13 Kalle

    Håller med om att det är en fin och avdramatiserande blogg som man nästan följer varje dag, där alla kroppar kommer till sin rätt oavsett storlek eller form. Tog också mod till mig och ställde mig för att ta ett kort och eftersom bloggen handlar om naturliga kroppar med alla utseenden valde jag att ta kortet utan en tråd på kroppen, hoppas nu inte att detta uppfattas fel.

  11. 14 Tone

    Alla är så modiga som vågar skicka in en bild av sig själva, ett steg jag inte vågar ta, en t o m utan en tråd på kroppen? Modigt:-)

  12. 15 Emma

    så sjukt bra blogg!



