.

24Maj10
24 år
162 cm
45 kg
BMI 17, 1 (underviktig)
Det här var inte den kropp jag ville ha som vuxen när jag var barn. Numera har jag vant mig vid att vara mager och lärt mig uppskatta fördelarna med det. Jag får plats i trånga utrymmen, och det kan ju alltid vara behändigt =).


20 Responses to “.”

  1. 1 Missne

    Vilka jättefina former du har! ‘Underviktig’ eller inte.

  2. 2 Eva

    Underviktig? Du ser ju jätte fin ut!

  3. 3 Ellen

    Jag ser inte alls underviktig, och jag brukar ändå vara ”känslig” för sånt och tycka att folk ser underviktiga ut även om det bmi säger ”normal”. Med det sagt: du är skitsnygg och har vackra former!

    • 4 Anonym

      Jag känner att jag måste ifrågasätta här. Vad menas med ”känslig” för sånt samt att människor ser underviktiga ut även om deras BMI är normalt?

      Är inte lite av poängen med sidan Kroppsbilder att människor oavsett kroppsform ska få känna sig fina och behagliga. De som samhället klassar som underviktiga utsätts minst lika mycket som de som klassas som överviktiga för att folk ska godkänna deras utseende och berätta för dem vad som är fint och inte. Det tycker jag har poängterats bra på Kroppsbilder. Jag undertonen i den här kommentaren är lite obehaglig.

      • 5 Kattja

        Som så kallad ”underviktig” skulle jag dra mig för att skicka in en bild till denna sida, då det känns som att det blivit en sida som främst hyllar kvinnor med högre bmi eller breda höfter och bröst. De är de som verkar få flest positiva kommentarer och klassas som ”kvinnliga”. Smal nämns tillsammans med ”ohällsosam”. Väldigt synd då det väl inte var taken med sidan.
        Men jag kan inte undgå att känna att jag antagligen inte skulle få några fina kommentarer alls och framför allt inte bli kallad kvinnlig med mitt ”underviktiga bmi”.
        Och visst är det så att underviktiga också utsätts för en massa nedslående kommentarer och oftare får höra; -men vad liten /smal du är än! Du måste äta mer. Du skulle nog göra gott om du gick upp några kilon. Än; Vad fin du är.
        (Som att det är mer okej att kommentera att någon är si och så smal än att någon är stor.) -Men vad stor och tjock du är! Du borde äta mindre. (inte okej.)
        Men både media och folk rent allmänt trackar gärna ner på de underviktiga och tror att det är okej. Utan en närmare tanke på konsekvenserna.
        För övrigt borde det ju vara lika okej att sälja kläder för små kvinnor som för stora.
        Men små kvinnor hänvisas till barnavdelningar då det inte är pk att sälja kläder för dem och det blir ramaski så fort en butik har mindre storlekar. Påstås det att de föder sjuka ideal. Vilket resulterar i att små storlekar tas bort och korta smala kvinnor ska klassas som barn. Hur fan kan det vara okej?!
        De måste väl få kunna klä sig precis som att det är standard med ”big-is-beautiful-kläder” i butiker och special-affärer.
        Så alla som tror att det är okej att behandla ”bmi underviktiga” annorlunda. Tänk om.

      • 6 Julia

        Kattja: Jag tycker det är jättesynd om du känner så. Jag har uppfattat det som att alla har fått komplimanger och fina kommentarer.

      • 7 Ellen

        Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Jag menar att min personliga uppfattning om vad som är ”normalt” bmi nog ligger lite högre än gemene mans (och än bmi-skalan) och jag tenderar att tro att folk är underviktiga fastän de har ett helt normalt bmi. (Det är bland annat därför jag kan inbilla mig att jag inte är så tjock som jag är) Jag menade absolut inte ”känslig” på något bedömande sätt utan bara ”inte ens jag som ofta tror att helt normalviktiga tjejer är underviktiga skulle tro att du var underviktig”. Helt utan värdering, tro det eller ej. Det är inget fel utseendemässigt med att vara underviktig eller överviktig. Om min kommentar tolkades som ”du är snygg, men så ser du ju inte ut att vara underviktig heller” så ber jag om ursäkt. Jag menade bara att jag tycker att bmi är krokigt, jag skulle aldrig gissa att tjejen på bilden är underviktig. Precis som jag aldrig skulle ha gissat att vissa av tidigare deltagare hade bmi som säger fetma.

        Jag menade verkligen inte att ha någon underton och hoppas att den vackra tjejen på bilden inte uppfattade det så heller.

  4. 8 Johanna

    Tycker du är jättefin! Visst att du är smal men jag skulle inte reagera på det eller tycka att du såg ohälsosam ut. Absolut inte!

  5. 9 Håkan

    Jag tycker du har en fin kropp.

  6. 10 Tove

    Jag tycker du är skitsnygg! Hur missnöjd man än är så har man alltid någon annans drömkropp.

  7. 11 tempelgudinnan

    jättefin kropp, ser inte alls underviktig ut. Underviktig verkar vara ett knasigt begrepp, för ingen som har haft det hitintills har sett ut som jag skulle förknippa med underviktig. När jag tänker underviktig, så tänker jag på svältgränsen; det är en sorts magerhet som INTE ser naturlig ut. Det finns kvinnor som är otroligt smala, ”magra” kanske man kan säga, men på naturlig väg och dom brukar se jättefina ut ändå. Det är väl det som ser direkt sjukt ut som man kan reagera lite med olust inför… Men det är klart, det är ju också en fördom kanske. Fast jag tror att man naturligt sett reagerar så, inför saker som man inte är van att se och som tyder på sjukdom och ohälsa.

    Men Kattja, du fick mig att fundera lite till. För jag är ”smal” men önskar att jag var kurvigare, och jag blir också stressad ibland, av att se alla mysigt och vackert runda kvinnor. Och kan också uppleva att jag får betydligt fler kommentarer om mitt utseende, typ ”ät upp dig”, ”jamen du som är så smal”, ”du har väl ingen anledning att ha komplex, du är ju smal iaf!”(sägs av kvinnor som inte sett mig naken, bara med kläder på) osv osv..

    Skulle gärna se fler bilder på människor som är ännu mer utanför ”normen”, kanske handikappade av olika slag, sjuka osv.. behövs väl det med. För det är ju inte ens alla som har turen att ha en FRISK och hundra procent fungerande kropp.

    Tycker hur som helst att du på bilden ser kvinnlig och väldigt vacker ut. Dina nyckelben, mage och armar och helheten är jättevackra. Superläcker midja också!

    • 12 Julia

      Jag säger igen – jag har ingen kontroll över vilka som deltar, jag bara lägger upp bilderna. Så även om jag håller med dig om att jag gärna skulle se fler, så blir det de det blir.

      En sak att tänka på: Bara för att du inte ser det på en gång, betyder det inte att en kropp är ”frisk” eller hundra procent fungerande.

      • 13 tempelgudinnan

        Nej, det vet jag. Det är ju det läget jag är i. Alla tittar på mig med kläder på och antar att jag är lika snygg utan: och antar dessutom att jag är fullt frisk. Fast jag lever med ständiga smärtor, återkommande infektioner och inte kan röra mig eller delta i livet som en fullt frisk människa kan. För att förtydliga, jag menar bilder på kroppar som det SYNS på att dom är sjuka. :-)

        Men jag vet också att dom bilderna som kommer in kommer in. Bara önskade… :-) Får man ju göra..

  8. 14 tempelgudinnan

    Tove, gillade din kommentar btw! Lånar det citatet på min blogg.. det var så smart.

  9. 16 Hon på bilden

    Vad jag blir glad av era kommentarer.
    Jag har svårt att se mig själv som vidare kvinnlig eftersom det enda jag ser i spegeln är knotor som sticker fram här och var, så det var både överraskande och väldigt värmande att få läsa ”kvinnlig”.

    Den här sidan är en guldgruva! Ju mer man sitter här, ju mer inser man att BMI inte är en säkert mått på en människas hälsa (vilket jag tycker är det allra viktigaste).

    Mvh

  10. 17 Sanna

    Oj, nu får jag ett såndärt ”Men jag har ju typ dehär måtten och du var ju jättesnygg”-moment. Själv 158cm typ 44 kilo, och känner mig väldigt mager. Men ja, sjukt snygg var du, ingen anledning att ha komplex alls. Och jag blir glad av att någon annan än jag använder sig av trånga utrymmen som exempel på en fördel med att vara liten.

    Kattja – Jag gissar att en av anledningarna till att man som smal inte lika ofta får höra att man är snygg, vilket jag i och för sig är tveksam till, är att det är så självklart i samhället i stort att smal = snygg. Det behöver liksom inte poängteras. Och oavsett om media har tio artiklar där de bashar magra kändisar så har de fortfarande 100 Gå ner i vikt-artiklar och 50 modereportage med underviktiga modeller. Visst, det är jobbigt att vara smal och känna att man vill vara mer kurvig, framför allt nu när vi faktiskt börjar ha en rejäl mediadebatt om utseeendeidealen, men ser man till vilka bilder vi blir itutade så är idealet fortfarande en lätt underviktig kropp.

    Och vad gäller klädstorlekar så är ju problemet, i mina ögon, när de bara gör små storlekar. Ingen har väl klagat på att HMs kläder går ner till storlek 32, så länge storlek 32 inte är det enda som finns.

    Och dessutom behöver ett hyllande av den tjocka, mulliga eller stora kroppen inte motsätta sig ett hyllande av den smala. Personen som tycker att det är fasligt vackert med mjuka magar och mycket former kanske tycker att det är lika vackert med pojkhöfter och synliga revben, jag vet att jag gör det. Jag gissar mest att folk antar att de magra brudarna inte behöver lika mycket pepp, vilket i och för sig är tråkigt.

    Sen är jag, precis som du, skeptiskt till alla kommentarer som hyllar en specifik kropp som ”kvinnlig” eller ”naturlig”, men det är ju mer för att jag är skeptisk till begreppen i sig.

    • 18 Rebecca

      Gud vad bra du satte ord på allt jag själv tycker och tänker, så-så-så rätt!

      Otroligt vacker tjej på bilden dessutom :)

  11. 19 Susanne

    Jag tycker du är så vacker!! och din kropp ger en harmonisk känsla att titta på. BMI kan slänga sig i väggen (tycker jag, ännu mer efter att ha sett senaste veckans bilder samt läst kommentarerna här i fältet)

  12. 20 dj

    Haha, visst är det behändigt att få plats i trånga utrymmen:) Vi har nästan samma siffror, jag anses också vara ”underviktig” och det är ju bara blaj. Tycker inte heller att du är mager. Ha d gott, DJ.



