Sandra

15Jul10

15 år
63 kg
178 cm
BMI: 19.9

Jag har gjort hela bakgrunden vit. Men man ser kanterna av min kropp så ni behöver inte vara misstänksamma. Jag är bara 15 år jag vet, alla förväntar sig att en 15åring är perfekt.. vilket jag tycker jag inte är. Men jag försöker inte jämföra mig med dom i min klass. Men det är väldigt svårt. Jag kan inte tro att jag nästan är underviktig. Om mitt BMI hade varit 19 eller mindre hade jag varit underviktig.



23 Responses to “Sandra”

  1. 1 Molly

    Fattar hur det känns, har haft samma känslor själv sen tidiga tonåren.
    Kan bara säga en sak: när jag ser gamla bilder och minns hur tjock och ful jag kände mig då, är det bara helt absurt att se hur fin och ‘perfekt’ jag egentligen var!! Som du. Underbart fin kropp. Bara synd att du inte ser det själv :)
    Önskar ibland jag kunde åka tillbaka till mitt tonårsjag och förklara vilket onödigt slöseri med energi och känslor det är, att aldrig se sig själv med nöjda ögon.

  2. Vet precis hur det känns! Dvs Mollys inlägg +1… (kändes onödigt att skriva samma sak en gång till liksom haha!)

    Tycker du har sjukt snygga ben! Avis faktiskt. :)

    Ta hand om dig! :)

  3. 3 Ile

    snygga ben!

  4. 4 MarySaintMary

    Så där såg jag med ut när jag var 15 :) Då tyckte jag att jag var för smal, nu har jag vant mig. (Och gått upp lite visserligen.) Men när jag ser nån annan som ser ut så är det bara fint!

  5. 5 sassa

    fräsch, fast och fin!

  6. 6 Anders

    Du har fin kropp inget att skämmas för
    Men förstår dig med tanke på dagens så kallade ideal och grupp tryck
    Var stolt för den du är och den kropp du har.

  7. 7 Matte

    Du är jättevacker.
    Jag blir så sur på dessa kroppsideal som media försöker ta fram.

    Du ska vara jättenöjd med din kropp för den är jättevacker.

  8. 8 Josse

    Helt perfekt kropp.

  9. 9 Lasse

    Instämmer med föregående inlägg!
    Sandra, försök inte leta fel på Dig själv, det är idealbilderna det är fel på!
    Lycka till med livet – Du är värdefull precis för den Du är!

  10. 10 Millan

    Du är jättefin!! Hade jag sett ut som du hade jag vart lycklig. Dina ben är jättefina, ja hela du!

  11. Du har mycket fin kropp Sandra, väldigt vacker!
    Håller med Lasse, det är idealbilderna det är fel på. Därför är den här bloggen ett väldigt bra initiativ av Julia, eftersom den visar hur människor faktiskt ser ut, oredigerade till skillnad från alla reklambilder.

    Mvh Christoffer

  12. Jag tycker inte ens att du avviker från ”skönhetsidealen”. Du är ju slank och fin med slät hy precis som modellerna! Men jag vet hur det är, man är lätt mycket mer kritisk mot sin egen kropp än mot andras nästan oavsett hur man ser ut. Alltid finns det något man inte tycker är perfekt och jag tror att det är värst när man är ung. När jag gick på högstadiet hade jag komplex för att jag var för smal eftersom alla gick och påpekade det hela tiden. Jag var underviktig enligt BMI då, men åt duktigt och mådde bra rent fysiskt, ändå trodde folk att jag var anorektisk bara för att det de såg var ”en smal ung tjej”. Nu är jag 24 och väger lite mer (men är fortfarande smal) och nu är jag mer nöjd. Fast egentligen var jag lika fin när jag var 15, precis som du, bara att jag inte fattade det. De jag umgås med nu pratar inte heller lika mycket om utseende som man gjorde på högstadiet, så då är det liksom inte lika ”laddat”. Det blir bättre!

  13. 13 Sandra

    Åh gud tack alla! Detta stärker ens självförtroende så mycket! Jag har faktiskt vant mig vid min kropp nu efter att jag har badat 100 gånger. Jag har sett massor av olika kroppar överallt och då insåg jag att jag inte bryr mig om min mage sticker ut lite. För, det gör allas.

    Jag tränar ALDRIG kan jag påpeka.. dom ända gångerna jag tränar är i skolan. Jag går inte upp i vikt, men jag går inte ner heller. Jag är såhär och jag kommer alltid att se ut så. Det är så dom vill ha mig.

    • 14 solig

      det hjälper verkligen att ”se massa olika kroppar överallt!” man liksom lär sig att se sin kropp i sitt unika ljus, att det är häftigt att vi har en helt egen kropp liksom.

  14. 15 Veronica

    du är ju helt perfekt! du ska vara nöjd med din kropp! jag vet inte exakt vad det är du är missnöjd men jag har rätt liknande mått som dig men är några år äldre. jag är 1 9 och är ca 175 cm lång och väger ca 65 kg. och om jag liknar dig så skulle jag tycka att jag var perfekt! men jag ser mig alltid som större än vad jag egentligen är (enligt andra) jag har alltid velat vara liten och petite, längden har liksom sabbat det för mig. MEN jag har lärt mig att börja älska min längd, jag tycker att det är extremt vackert att vara lång! man har sina långa fina ben att stoltsera med, så jag skiter i att jag är 175 cm lång jag använder ändå 15 cm klackar och skiter fullständigt i att jag blir 190 lång för jag älskar skor med lite högre klackar, så om någon annan tycker att det är fult så kan dom dra åt helvete. jag är nöjd med mig själv och det borde du också vara! Du ÄR VACKER!!!

  15. När jag var i din ålder tyckte jag inte heller om min kropp. Jag tyckte den var benig på vissa ställen och tjock på andra. Under tonåren såg jag liksom inte så mycket användning för min kropp, förutom att vara estetisk, och därav strävar man efter ideal. Ideal är ideal just eftersom de är helt ouppnåeliga.

    Nu är jag fem år äldre och tänker inte så mycket på hur den ser ut, i alla fall inte på ett negativt värderande sätt. Det kan hända mycket med ens kroppsuppfattning på fem år.

    Din kropp är inte bara fin, den är stark och den tillåter dig att göra alla saker som du tycker är roligt och intressant i livet.

    Och Bmi… tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om. Det handlar ju om hur man mår, och alla möjligheter som ens kropp ger en.

    Pepp-kram!

  16. 17 ofelia

    Gud va knäppt, är också 15 och har nästan samma BMI som dig (fast det varierar men ca 20,5 är mitt ”medel”) ändå ser du så sjuuukt smal ut i jämförelse med mig. Jag tyckte du såg ut att väga säkert tio kilo mindre !

    Jag har bantat fram och tillbaka sedan jag var ungefär 10 år och var verkligen riktigt smal ett tag, vilket gör att jag har svårt att acceptera mig nu när jag har gått upp litegranna.

    Jag antar att jag har väldigt förvrängd kroppsuppfattning eftersom jag ofta känner mig tjock och jag skäms för att visa mig i bikini, men din bild och alla andras bilder också har fått mig att inse att man kan väga 10 kilo mer än mig, ja till och med 20, och ändå vara smal och vacker. Man är inte fet för att låren går ihop, eller för att man väger över 60 kilo eller för att ens BMI ligger över ”underviktig”. Jag skulle aldrig se på en vän och tänka att ”hon behöver banta” om hon var som dig, jag skulle snarare fundera på hur hon gör för att vara så smal. Men ändå är det samma BMI som jag har, vilket är så grymt svårt att få ihop när jag kollar på mig själv i spegeln.

    Du ser ut sm en fotomodell, be pround !

  17. 18 solig

    Så tänkte jag också när jag var 15, var smal och ”finlemmad”. Hur kul är det att vara 15 år som tjej och behöva jämföra sig med ALLA extrema kvinnoideal runt omkring sig, inklusive alla silikoninlägg och med uppfattningen att killar bara älskar perfekta playmate-kroppar. (när det egentligen finns många killar som gillar lite allt möjligt, inklusive unga tonåriga kroppar.. :/) Plus ha en massa andra komplex. Sen så efterhand fick jag bättre självförtroende och lärde mig att se mer subjektivt och snällt på det. Efter 22 fick jag kurvor och nu tycker jag om min kropp för den är vacker på sitt helt personliga vis, men kan se hur det finns lika många som idealiserar unga kroppar som din som det finns andra ideal. Man ser ofta bara det man inte har.. Man är knäpp. :D Du är skitfin och ska va stolt! Man växer in i sin kropp hursomhelst. Det sitter allra mest inuti. :)

  18. 19 solig

    Vad jag menade ovan var nog att du ska älska din kropp som den är NU, för den har specifik skönhet på sitt sätt just nu, och man ska gilla det och göra det bästa av det, och sen kanske något förändras eftersom den fortfarande växer och då ska du tycka om det lika mycket. :D Har jag lärt mig iaf. uppskatta sig.

  19. Jag vet precis hur det är.. Dock försöker ja lära mig att se de jag är nöjd med ist :)

  20. 21 zecretw

    Hej du.

    Jag tror inte man kan använda BMI förrens man är färdigväxt.. Man växer lixom först på bredden, sedan tar man ett skutt upp, sedan laddar kroppen om på bredden och ett skutt upp.

    Det enda jag kan säga är att det är bra att träna ibland, kroppen är gjord för det. Inte för att bli smal, men för at få benstomme, leder och muskler som orkar hålla kroppen uppe.

  21. 22 Filippa

    åh jag blir så frustrerad att så himla många tjejer i din och min ålder tänker så där. det borde inte behöva vara så! jag menar, du är verkligen väldigt vacker, otroliga ben och höfter!

  22. 23 Lars

    Snygg mage och snygga ben! Detta är väl det ideal som alla försöker nå?



