S

19Aug10

165 cm
64 kg
BMI: 23,5

När jag var 12-13 år läste jag i någon tjejtidning att ens vikt skall vara 10 kg under längden (minus en meter då) för att ha en snygg kropp. Jag borde alltså väga 55 kg, annars är jag fet. Det har hängt kvar sen dess, alltid jakt på de resterande kilona. Nu är jag 28 och har först nu (nästan) slutat jaga 55 kg-strecket på vågen. Och nästan blivit nöjd med min kropp. Även om jag ser mig själv som upplyst och vettig, så är det så förbannat svårt att bara älska sin kropp och försöka se den så som den faktiskt ser ut.



43 Responses to “S”

  1. S!
    Oroa dig inte, din kropp är ju helt underbar! :)
    Va nöjd!

  2. 2 L

    Jag är lika lång som du och mitt mål med min viktnedgång är 65 kg (79 nu). Fantastiskt inspirerande att se en bild på en så vacker kropp och inse att det är det som är mitt mål :)

  3. 3 moa

    JÄTTEVACKER KROPP !! På riktigt, sjukt vacker !!

  4. 5 lillnettan

    Precis det där läste jag också i tonåren – så jag räknade ut att jag behövde väga 55 kg (vägde 73 då). Lyckades faktiskt rasa i vikt och gick ner till strax under 55 på mindre än ett halvår…frös jämt, det gjorde ont att sitta ner (jag var inte anorexiasmal men vissa kroppsdelar blev faktiskt rätt beniga) och så utvecklade jag ätstörningar på kuppen som tog flera år att bli av med. Det är en dum ”regel” det där med 10 kg under längden, och inte värt att ens försöka sig på tycker jag. Visst, kanske passar på vissa, men det beror så mkt på kroppsform, om man har små eller stora bröst etc. Du har ju redan en perfekt drömkropp i mina ögon, och skulle kanske förlora den vackra timglaskurvigheten om du ”lyckades” nå ditt mål.

  5. Åh om man ändå hade din kropp! Gôôrläcker!!

  6. 7 MarySaintMary

    Ah, det där tipset minns jag. Idiotiskt tips, du är jättefin! (Och smal.)

  7. 8 Kajsa

    Har oxå läst om det där… och tänker fortfarande att ”så borde de ju vara”, även fast jag egentligen vet att det inte är så. Beror ju helt på kroppstyp.
    Du ser jättefin ut iaf! :)

  8. Du är vacker! Jättefina former

  9. Jag har också läst det där om 10 kilo minus från längden :O och det har också påverkat mig en massa, sjukt egentligen. Tjejtidningar borde inte få skriva sådant! Skönt att du har börjat acceptera dig precis som du är. Jag tycker att du är vacker :)

  10. Du är helt fantastisk snygg!!! Helt perfekt!

  11. 12 Ulrika

    Du är jättevacker.. Jag hittar inte några andra ord. Du är helt enkelt bara jättevacker!!

  12. 13 Viragolady

    Jättevacker tjej!!!

  13. Du ser ju helt underbar ut! Tänk den som en sån kropp hade=) Var stolt och nöjd och glad för den du är! Vi är alla skapade olika juh=)

    Sjukt vacker är du! Hoppas verkligen att du lär dig att älska och tycka om dig själv och din kropp! Du är 28 år, ödsla inte fler år på att sträva efter en vikt som din kropp inte är ”inställd” på. Alla har en biologisk vikt, där kroppen mår som bäst!

  14. 15 K

    Alltså, så sjukt fin kropp. Du är helt otroligt vacker, i mina ögon! Kommer också ihåg den där ”regeln” och har haft den som nåt slags måttstock ibland – men senaste åren har jag istället strävat efter att hitta en balans som JAG trivs med, och är typ där! Jag hoppas verkligen att du också kan släppa såna nojjiga tankar, det är så otroligt onödigt, och du har en underbar kropp som du kan vara supernöjd med och stolt över!

  15. 16 Man 32

    Du har en jättevacker kropp. Jag tycker inte att du behöver gå ner i vikt, den är vacker som den är.Jag tycker du ska vara stolt över den.

  16. 17 Sofia

    Jag har som du och många andra läst om den där regeln – och fick lite panik. Ett bra tag efter jag läste den lyckades jag gå ner så att jag vägde nåt kilo ifrån (är 167 lång, väger nu ca 65-66) min sagda målvikt, 57. Jag tyckte fortfarande att jag var tjock men många reagerade och tyckte jag blivit jättesmal.

    Har också läst att den vikt man har när man motionerar och äter en bra kost så får man automatiskt den idealiska vikten för sin kropp, den vikt man har som inte pendlar fram och tillbaka (mer än det naturliga kilot) hela tiden. Jag tror jag har hamnat där och jag kämpar och kämpar för att vara nöjd med det.

    Jag ser nog ut ungefär som du i kroppen (hajade till när jag såg din bild för det var så likt) och ser såhär på någon annan att det faktiskt är skitsnyggt, vi är ju skitsnygga du och jag!:)

  17. 18 Elin

    snygga höfter, midja och mage. Helt perfekt!

  18. Jag tycker inte att du skall vara nästan nöjd utan att du skall vara helnöjd.

  19. 20 S

    Tack alla, jag först nu att min bild var uppe och blev alldeles nervös. Men alla era fina ord och erfarenheter bara värmer själen. <3

  20. 23 biffcake

    wow!
    Du är snäppet längre än mig men annars är vi på samma vikt. Du fick mig att känna mig ashet, för det är verkligen DU! och tänk inte annat :) vad bra den här sidan är!

  21. 24 Patrik

    Tänk; vi män fick höra längden minus 100. Dvs 160cm betyder 60kg. För de allra flesta är det nog ett betydligt sundare mål. Män som kvinnor. Män har mer muskler, men å andra sidan skall kvinnor ha mer fett. Ca 10% mer eller mera ändå faktiskt då kvinnor oftast inte får det där farliga bukfettet under magmusklerna.

  22. 25 Johanna

    Du och jag har samma bmi och samma former, vi är nog rätt lika.. Har börjat inse det nu, har alltid haft någon förvrängd bild i huvudet där jag var överviktig. Du är skitsnygg! Måste börja ta till mig det själv nu också..

    Tror också lite på det att man har en biologisk vikt där kroppen trivs. Har vägt mindre flera gånger i mitt liv men aldrig mått bra där.

  23. 26 Johanna

    Du har en fin kropp som du bör vara mer än nöjd med! Du har en avundsvärd midja och fina former. Du ser ut att ha en bra vikt till din kroppstyp och behöver verkligen inte väga mindre. Försök vara nöjd med din kropp, jag vet att det är svårt, men man måste sluta fred någon gång.

  24. 27 kackerlacka

    Japp, jag har hört det jag med. Nu, ioch med kroppsbild, tänker jag att det är väldigt väldigt många som är +10 på längden istället och att de/vi/jag är skitsnygg precis så. Du är det och det är jättefint att höra att du är nöjd i dagsläge. Det ska du verkligen vara.

  25. 28 sassa

    jag är också 165 cm, och den här bilden på dig får mig att inse att även om jag gick upp mer än 10 kg, så skulle jag fortfarande ha en snygg kropp, för det har du! inte fet. det är lugnande!

  26. Gud vad sjukt fin kropp du har. Jag är så avundsjuk!!

  27. 30 tempelgudinnan

    vad kul att nån lyfte fram det där! Jag läste också det, att man skulle väga sådär, du alltså 55 kilo då, jag 59… men du ÄR ju smal ju!! Vad hemskt mager du skulle se ut om du svalt dig ner till det… din kropp vet nog bäst vad den behöver, och vad den har för idealvikt! Du är fantastisk vacker ju! Superkvinnlig, fantastisk midja, och kvinnliga lår och fina bröst! AVUNDSJUK! (men när jag var sådär ung å fin, så slösade jag bort min tid på att avsky mig själv, hitta alla ”fel” och inbilla mig att jag var fet… Usch!) Sträck på dig och var glad! NJUT! Ps. om jag skulle väga 59, vilket jag gjorde av sjukdom för några år sedan, så skulle jag se helt sjuk ut.. DUM sak för tidningar att skriva till tjejer!!

  28. 31 mimmi

    Fy fan vad många som har läst och mått dåligt av det där idiotiska påståendet! Jag läste det också när jag ungefär 13 år. Jag var smal och sund och idrottade en massa men vägde enligt deras mått ett kilo för mycket. (Jag vägde 60 kilo, inte 59.)Det kom som en blixt från klar himmel ”Shit, jag är överviktig!” Jag fick en helt ny självbild, började se mig själv som fet och spy upp maten. Jag kämpar fortfarande periodvis med mitt ätstörda beteende och tankesätt.
    Du är otroligt fin (och smal!) och man vill bara slå ihjäl den som påstår något annat! Man ska inte lyssna vare sig på 90-talets tjejtidningar eller på nuidens BMI-ivrare.

  29. 32 Henrik

    Du har verkligen en jättefin kropp. Du behöver INTE gå ner i vikt! :-)

  30. 33 Emma

    Åh, min brorsa som alltid varit vältränad sa samma sak till mig i tidiga tonåren. Eller snarare något i stil med att om man väger mer än längden minus 110 så är man fet. Jag är 160 cm lång, åt knappt alls under en period i högstadiet. Svalt mig aldrig helt men svimmade rätt frekvent. Kom som lägst ner till 56 kilo och då var jag inte alls nöjd. Lovade mig själv dyrt och heligt en nyårsafton att aldrig väga.över 60 kilo. Nu är mitt mål att komma ner till 65 och jag ser på gamla bilder och inser att med min kroppstyp så ska jag absolut inte väga 50 kg. Ser fram emot att sluta vara gravid och äntligen få känna mig het i min matchvikt på 65 :) Jag är också 28 och har äntligen släppt den där knäppa regeln. Du är för övrigt grymt snygg!

  31. 34 Missy

    Fin fin fin! allt man kan säga :)

    Jag har oxå hört om den där regeln, men dock inte att man ska väga 110 mindre än längden, utan att en normalvikt ofta kan lätt räknas ut så att man ska ligga mellan 10 minus och tio plus på sin längd minus hundra. så jag undrar om inte folk gjort denna regel till ngt annat än vad det var tänkt för från början?

    så jag är 167cm lång borde ligga på en vikt på mellan 57kg o 77kg…så nu när jag gått ner till 80kg behöver jag inte längre tycka att jag är så jätteöverviktig, utan på övre gränsen.. :)

    under tonåren var jag sjukligt smal, men tyckte att jag då var tjock- haha! när jag blivit lite äldre ( är nu 33 år) tycker jag faktiskt mer om min kropp trots övervikt än när jag var ung och osäker…så förhoppningsvis så försvinner folks viktnojjor lite mer med ålder och självförtroende med åldern!

  32. 35 L

    Jag har också hört att det skulle vara så. Mina tjejkompisar pratade om det på högstadiet, och va bra tänkte jag, det stämde ju typ för mig. Jag har alltid varit smal men inte tänkt så mycket på det, tills för två år sedan då en av mina kompisar blev förvånad över vad jag vägde, 51 kg (längd 166cm). Först då gick det upp för mig att jag kanske vägde för lite. Och två år senare och 15kg mer känner jag mig skitsnygg, jag har bröst och höfter jag aldrig trodde jag skulle kunna ha! Jag älskar min kurivga kropp!

  33. 36 magnus

    Din kropp är helt gudomlig. Behöver inte säga mer :-)

  34. 37 HJH

    Du är jättevacker.

    Tro mig.

  35. 38 M

    Typ en perfekt kropp enligt mig. Så skulle jag vara riktigt glad om jag såg ut! Så fina former.

  36. 39 S

    assnygg.

  37. 40 M

    Gud du e skitfin ju (: jag stämmer in ungefär på den där regeln men jag skulle gärna byta med dig, du e sjukt mycket snyggare :P

  38. 41 anno

    satan i gatan vilken drömfigur du besitter!

  39. 42 Gurkan

    Åh vilket idiottips. Det gör mig ledsen att höra. Du är superfin! Perfekta bröst, perfekt mjukhet, perfekt längd.

  40. 43 Hanna

    Åh, det där har jag också läst en gång i tiden! Jag är bara 157 cm lång så det innebär att jag ”borde” väga 47(!) kilo! Jag är, och kommer alltid att vara, kurvig och har aldrig haft en suck på det där. När jag var som mest vältränad vägde jag 57, när jag tappade musklerna gick jag ner till 53-54. Nu har jag växt till mig lite och blivit klar med puberteten, är 22 år gammal och väger ungefär 62 kg. Jag är på intet sätt tjock men ligger ändå 15 kg över det jag (enligt någon himla tidning) ”borde” väga. Istället har jag fantastiska kurvor! Hoppas inga fler tjejer går på det där för för de flesta är det ju faktiskt helt omöjligt!



