Jasmine

17Feb11
165 cm
60-70 kg
bmi 23,9 om man räknar med 65 kg
Jag har extrema komplex över min kropp. Det går inte en minut utan att jag oroar mig för min bleka finniga hud, mitt slitna hår, min utputande mage, mina små bröst etc. Jag är aldrig nöjd och jag jämför mig med andra varje dag. För mer än ett halvår sen fick vågens siffror mig att må fruktansvärt dåligt. Jag har inte vågat väga mig sedan dess, men jag vet att jag gått upp ännu mer.
Jag har fört matdagböcker, rasat i vikt, gått upp igen, velat spy, kallat mig äcklig. När tar det slut?


25 Responses to “Jasmine”

  1. Det jobbiga är, att det aldrig går över. De flesta lär sig att leva med tankarna och kan därmed hantera känslor gentemot den egna kroppen.

    Människokroppen är ju fantastisk. Alla är vi stöpta i olika form – en form vi kan förändra nästan hur vi vill utan operation. Det enda som begränsar oss är vårt sinne! Försök att inte låta ditt sätta krokben för dig!

  2. 2 Marco V

    Din kropp är seriöst bland det vackraste jag sett! Du kommer lära dig acceptera dig så småningom… fall inte för grupptrycket och s.k. ”Ideal”. Du har en superfin mage och dina höfter och lår ser snygga och kvinnliga ut! All the best…
    /M.

  3. 3 Silja

    Riktigt fin kropp! Skulle bara kunna drömma om en sådan. Det är så synd att det är så svårt att ta åt sig komplimanger och fina ord, man tar åt sig dem en stund, sen är man där och jämför och ser allt det negativa igen, jag vet.

    Men iaf, hoppas det tar slut och att du kan acceptera din kropp en vacker dag :)

  4. 4 anna

    jag är då och då kopia av ditt tänkande. det rinner bort mer och mer, våga tänka så! det kan absolut lätta. öva öva öva och bli ARG. bli arg på att du behöver må som du gör när du borde vara stolt och klämma på magen och säga, ” jag gillar att ha en mjuk mage istället för att se osund och stressad ut!” det är lätt att pendla upp och ner och det är normalt, nått kilo hit och dit.. det sker hela tiden. öva på att le åt din spegelbild, det förtjänar du.
    lycka till! kram

  5. 5 Emma

    Om du ställer dig framför spegeln och tittar på din kropp, så kommer dina ögon automatiskt dras till de delar av dina kropp som du inte trivs med, inte gillar, kanske avskyr.
    Reflektera över varför du koncentrerar dig så på det negativa, varför det blir så automatiskt. Bli arg. För vore det inte trevligare om blicken direkt föll på det man tycker om med sin kropp? Varför ska man vara taskig mot sig själv? Blir något bättre om man avskyr hur man ser ut?
    Titta på din kropp som om det vore någon annans. Vad skulle du tänka om den personen? Skulle du tänka på den personen likadant som du tänker om dig själv? Skulle du kritisera den människan lika hårt? Förhoppningsvis, och troligtvis, är svaret på den frågan nej.
    Titta sedan på din kropp i spegeln och välj någon del som du tycker är okej, minst ful eller som du kanske rent av tycker om, och koncentrera dig på den. Bortse från allt det andra.
    Så småningom kanske du kan hitta någon till del av din kropp som du tycker är okej, och kanske en till, och en till. Till slut kommer det kännas bättre. Ge dig själv tid och försök vara snäll mot dig själv. Bit för bit. Du är värd det, det är alla.

    Titta gärna på den här videon, den tar upp hur vi formas av det vi ser i reklam.

  6. 6 I.

    Min kropp ser ungefär likadan ut! Alla har vi komplex, jag med. Konstigt bara att man hittar så mycket fel på sig själv när man bara hittar fina saker med andra. Du ser kvinnlig och sund ut, finns många som skulle vilja ha din kropp. Du har en söt mage, vackra ben och höfter, fina armar och nyckelben. Försök att acceptera lite mer av dig själv varje dag, du kommer att må så mycket bättre och det är du (som alla före mig sagt) värd!

    Kramar!

  7. 7 Stefan

    Du ser ju jättesnygg ut!

  8. 8 emma

    Men älskade vän, du är ju jättefin!

  9. 9 Hanna

    Jag har samma vikt och längd som du ungefär och jobbar också med mina negativa tankar. Jag tror visst att det kan gå över, men att det behövs tid och tålamod. Jag tar en dag i taget och tycker att det känns lite bättre ju längre tiden går. Jag tycker om boken ”Normal och fin” av Caroline Eriksson, den blev jag peppad av att läsa. Och så tror jag att man gör bäst i att slänga ut vågen, siffror betyder ju faktiskt inte ett dugg.

    Sedan kan jag säga av egen erfarenhet att det är så himla mycket bättre att ha tid och energi att lägga på vänner, musik eller vad man gillar ist för att hela tiden räkna kalorier, oroa sej för matintag, kompensera med träning osv. Jag har kommit fram till att jag hellre ligger på den här vikten och är pigg och välmående för att jag äter tillräckligt än att vara trött och lägga alla tankar på att leta fel på mej själv och försöka gå ner i vikt.

    Men som sagt, det är inte lätt. Jag granskar mej fortfarande ganska ofta i spegeln och letar fel. Men jag tror verkligen att vi kan må bättre med tiden :)

    peppkram till dej!

  10. 10 hanna

    men du är ju hur fin som helst! verkligen jättefin! och din hårfärg är fantastisk! blir avis :)

  11. 11 anno

    Jag tycker din kropp är jättevacker! Du kanske skulle testa gå och prata med någon proffesionell och försöka jobba med dina tankar så du kan lära dig tycka om och acceptera dig som den du är? För du är jätttttefin!
    Kramar

  12. 12 Man 32

    Du har ju hur snygg kropp som helst. Den ska du vara jättestolt över. Jag tycker du ska vara nöjd med din kropp. Fin fin.

  13. Finafina du. Du är supervacker! Fo real.

  14. 14 Åsa

    Du är jättefin! Kvinnliga former, men samtidigt smal.
    Jag tror du skulle tjäna på att få lite ordning på dina tankar, kanske med hjälp av KBT? Du förtjänar att må bra och vara stolt över dig själv och din kropp!

  15. 15 Linda

    Jag har samma längd och vikt men du är såå mycket snyggare än mig.

  16. 16 Elin

    snygg mage, höfter och ben! och underarmar! Du har inget att skämmas för.

  17. 17 lillnettan

    Jag gillar min egen kropp (ofta iaf), och jag väger 20 kg mer än du. :-) It’s all in your head för du är jättefin – öva på att motarbeta all negativ skit som du tänker om dig själv genom att efter varje negativ tanke direkt ifrågasätta den och försöka tänka något positivt i stället. Man dömer alltid sig själv hårdast, eller hur? Det du hatar på dig själv skiter andra högaktingsfullt i – alternativt så ser de det inte eller så gillar de det – jag lovar.

    Det har hjälpt mig mycket att tänka typ ”Ingen ser i alla fall snyggare ut genom att se besvärad, självmedveten och ynklig ut” så jag LEEEER mot mig själv i spegeln varje dag och om jag har en sån där ”Åh vad jag är ful”-dag så ser jag till att dansa runt och fåna mig, avdramatisera hela ståhejet kring vikt- och utseendehetsen.

  18. 18 Emmalin

    Skulle bara vilja säga; det kommer att gå över. Det tar tid, men det går över!! Jag vet, har själv haft alla de möjliga ätstörningar men ville verkligen förändras så det är vad jag har gjort :-) Din syn på dig själv KAN förändras; ha förtröstan. Jag VET att det kommer ordna sig för dig.

  19. 19 Malin

    Snälla. Du har en fin och sund kropp! Jättefin! Oroa dig inte. Kram från Malin

  20. 20 Markus

    Extremt vacker tycker jag! :D

  21. 21 cecilia

    fin!!!

  22. 22 Monika

    Jag tycker också att du verkligen är jättefin. Hoppas det spelar någon roll för dig vad vi som skriver här tycker. Vi är inte ett gäng knäppskallar eller undantag. Vi är vanligt folk (hoppas jag ;)) som så gärna vill att du ska förstå att du duger precis som du är och att du är jättefin. Strunta i vågen och att jämföra dig med andra. Spelar faktiskt ingen roll. Du är underbart skapad!

  23. Vilka sifror vågen visar är inget man ska bry sig om. Så länge man själv känner sig bekväm i sitt egna skinn så spelar det ingen roll vad vågen säger, eller hur idealet ser ut. Jag tycker du är hur fin som helst!

  24. 24 Liina

    När jag scrollade ner på sidan och såg din bild tänkte jag att här har vi en söt tonårs-kropp med mjuka kvinnliga former, och att personen på bilden ser en hel del ut som jag själv gjorde som tonåring. När jag sen läste din text kändes det såledsamt att du inte tyckte om ditt utseende! Jag tycker du är vacker, och av egen erfarenhet kan jag garantera att det finns killar som tycker det också! Så lägg din energi på att må bra och ta hand om dig själv istälet för att oroa dig över vikten!

  25. 25 Linn

    Det tar slut när du inser att du duger som den du är. Att det viktigaste är att du mår bra och känner dig stark och pigg. Träna och äta nyttigt ska man göra endast av den anledningen, att man får energi!



