Johanna

11Maj11

15 år
ca. 157 cm
56 kg
BMI 23

Önskar att jag vore smalare. Mest för att få bättre självförtroende.
Men också för att få tyst på min mors klagande på hur tjock jag är. Är
det inte hon som bör uppmuntra mig istället för att kränka mig? Jag
blir osäker varje gång jag ser att någon som är flera år äldre än mig
väger bara några få kilo mer. Får två ”däck” så fort jag böjer mig ner
eller bara sitter. Dom som säger att t.o.m. dom smala kan få ”däck”
säger antagligen så för att jag ska få bättre självförtroende. Kan inte
ha vissa linnen och t-shirtar för att min egna mor har fått mig att
känna mig tjockare än vad jag kände mig innan.



77 Responses to “Johanna”

  1. 1 E

    Din mor har fel… Du ser frisk och naturlig ut… I mina ögon i alla fall.

  2. 2 Alice

    Vilken vacker kropp du har! Väldigt fin balans, sjukt snygga bröst och axlar! Vad arg jag blir när jag läser om din mamma! Lyssna inte på henne, hon beter sig lika omoget som en 5 åring.

  3. Jag har alltid haft bilringar, även som allra smalast.

    Men vet du vad jag tänker när jag ser din bild (och många andras också): försök med mindre åtsittande trosor! De du har på dig på bilden skapar ju ”överflöd”. ;-)

  4. 4 Mira

    Nu blev jag bara arg på din mor. Helt ärligt. Inte ok att få dig att känna så speciellt inte när du ser så proportionerlig ut. Du behöver definitivt INTE gå ned, dessutom växer din kropp fortfarande, borde nästan tillägga att den växer som mest nu och bör av hälsoskäl inte försöka banta ned dig smalare så ha det i åtanke om du någonsin funderar på att banta.
    Du är jättefin! Jag är lika lång som dig och när jag var lika gammal som dig så vägde jag mkt mer än vad du gör och gud nåde den som försöker trycka ned dig för hur du ser ut när du ser fullt normal ut och har helt normal och proportionerlig vikt efter din längd och ålder. Jisses, du är ju så fin och borde få höra det varje dag.

  5. 5 Annica

    Vet du vad, min första reaktion när jag såg bilden var ”Wow, vilken härlig kropp!”. Sedan läste jag din text och blev beklämd. Att du vill gå ner i vikt är förståeligt, eftersom få av oss är nöjda med vår kropp, men om du vill gå ner så ska det vara för din egen skull och ingen annans. Att din mamma klagar är inte friskt och du ska inte lyssna på henne. Du är inte tjock utan ligger på en bra vikt! Du är jättefin och har fina kurvor och den kille som får/kommer att få ta i dig måste helt klart tycka att du känns mjuk och skön. Du ser frisk och sund ut så sträck på dig och var stolt över din kropp!

  6. 6 Linn

    Köp större trosor – de där är osmickrande.
    Tänk på det även när det gäller andra kläder.

    Många vill ha små storlekar för att de tror att då är man automatiskt mindre, men det är tvärtom. Man ser större ut än man är.

    Du är JÄTTEFIN, och man har alltid, alltid, alltid bilringar såvida man inte tränar fem dagar i veckan och är stenhård. Är det vad du vill? gör det, men om inte, gör det inte. Du är verkligen jättefin som du är och du ska inte lyssna på din mamma i det här fallet. Förklara hur du känner och att du känner dig kränkt. För hon har nämligen fel. Du är absolut inte tjock, snarare perfekt!

  7. 7 Jorma

    Det gör ont att läsa hur din mamma beter sig. Lyssna inte på henne!! Du har en fullt normal kvinnlig kropp!! Jättevacker! Och som Mira säger, du växer fortfarande och ska därför inte misshandla din kropp med bantning. Ät regelbundet och rör på dig så håller du en vikt som är bra för dig. Tänk inte på vad du äter och hur ofta du rör på dig. Bara du tycker det känns gott för dig själv så är det rätt! Ta hand om dig och sträck på dig!

  8. 8 Kajsa

    För att huden ska räcka till när vi står uppsträckta viks den ihop när vi sitter ner, så är det för alla.
    Leta inte fel, välj kläder som du tycker om och mår bra i, du är jättefin!
    Jag får säga till min mamma ibland som ofta kan slänga ur sig för mycket och skyller på ”ärlighet”, hon har inte rätten att kränka dig så säg ifrån!

    Du är jättefin! :)

  9. 9 rebecca

    Johanna du är JÄTTEFIN ! ÅH vad ARG jag blir på din mamma. Men jag tycker att det syns tom på din kroppshållning att din mammas ord påverkar dig. Alla kroppar är vackra, men man måste tycka om sig själv för att det ska synas. Börja gilla läget & sträck på dig. Det spelar ingen roll om man väger lite, mycket eller mittimellan, VÄLSITTANDE kläder & kroppshållning är A & O för ens egen & andras syn på kroppen. Ta på dig linne & skön kjol/shorts, gå utomhus & se killar & tjejers uppskattande blickar nu i vårvädret. /Rebecca

  10. 10 Elin

    Herregud. Jag ska inte kasta skit på din mamma men jag börjar undra vad hon har för problem. Det ligger hos henne, inte hos dig. Du är jättefin precis som du är! Har du sagt till henne hur det känns för dig när hon säger taskiga saker? Sen vill jag också säga att jag inte har växt något sedan jag var i din ålder, är nu 23 och är ungefär lika stor som när jag var 15. Det handlar helt enkelt mer om att alla är olika än om hur gammal man är när man uppnått en viss punkt i utveckling i tonåren. Ta hand om dig!

  11. 11 Lix matte

    Din mamma är elak tycker jag. Du har ju jättefin kropp! Hon är säkert bara avis :)
    Och med dina snygga armar, bröst och kalasfina ben så kan du gå omkring i tight linne och minishorts hela sommaren! :D

  12. Du är inte tjock! Din mor har ingenting med din kropp att göra. Min mor säger samma sak, och jag tycker att jag är tjockast i världen pga henne (även om jag kanske inte är smal enligt det där jävla BMI då).
    Lyssna inte på din mor. Var stolt av din vackra vackra kropp!

  13. 13 Ellen

    Du är väldigt fin och ser ut att ha en välmående kropp. Visst bör en mor stötta sin dotter och absolut inte ägna sig åt kränkningar. En människa som agerar på det viset mår förmodligen inte bra över något hos sig själv, så försök att istället fokusera på alla fina och uppmuntrande kommentarer du får här :).

  14. Lyssna inte på mamma! Hon behöver lära sig en läxa.

    Du har en jättefin kropp (ser helt normal ut) och du behöver inte alls känna dig osäker :)

  15. 15 Anna

    Du behöver absolut inte banta! Det viktigaste är att man lever hälsosamt, det behöver inte vara överdrivet men att man inte käkar överdrivet mycket skräpmat och godis, får i sig alla vitaminer, och rör på sig ett par gånger i veckan – räcker gott!

    Dessutom skriver du att du vill gå ner i vikt för att få bättre självförtroende. Jag lovar att du inte kommer att få det av att väga mindre. Självförtroende sitter i din inställning, inte i hur din kropp ser ut! När jag själv var 15 vägde jag ungefär lika mycket som dig och var mycket smalare än vad jag är idag. Idag, 4 år senare, har jag gått upp ungefär 10 kg och har ju då självklart mer fett på kroppen. Jag får många fler komplimanger för min kropp och mina former nu än då. Och vet du vad det bästa är? Jag älskar min kropp mycket mer nu än när jag var smalare. Och jag har aldrig mått så bra!

  16. 16 Ella

    Äh, din mamma ska ta och hålla truten! Du har fullständigt rätt i att hon ska uppmuntra dig istället för att kränka dig! Troligtvis är det hon som har något slags problem med sig själv, sin vikt och/eller sin självbild, och därmed försöker ”hjälpa” dig genom sina kommentarer. Så jäkla synd att morsor ska hålla på på det där viset! Min var precis likadan, och det är bara tur att jag aldrig utecklade ätstörningar.

    Du är fantastiskt vacker och jag önskar att du kunde se det. Proportionerna, med välformade axlar och markerad midja är avundsvärda! Och av vad som syns på kortet är din hud jättefin! (Själv har jag en hudsjukdom som gör att jag tittar jättemycket på hur andra ser ut i skinnet:-))

    Var stolt över dig själv!

  17. 17 Cissi

    De va en jävla dum morsa som kläcker såna saker i dessa tider, undrar hur hon är funtad??? Du är jättefin och tro inget annat, sträck på dig och var stolt för den du är och gå din egen väg. Du har ju inte ens mognat klart så de där ordnar sig nog ska du se. Fy va irriterande att din mamma är sån mot dig, de kan jag inte släppa. Har en flicka själv och jag skulle aldrig ens tänka på att uttrycka mig så till henne eller någon annan heller för den delen. Lycka till med ditt liv :)

  18. Låt inte din mors dåliga självbild smittas av på dig.
    Du är skitfin som du är.

  19. 19 Linda

    Du är jättefin precis som du är. Ens föräldrar borde vara ens stöd och vara snälla men tyvärr är det inte alltid så. Försök att inte lyssna på din mamma när hon säger att du är tjock – det är du inte. Det är din mamma som ger dig dåligt självförtroende inte din kropp, den är bra som den är! Modigt av dig att delta här när du känner som du gör, men läs kommentarerna och ta dem till dig! Kram och lycka till!

  20. 20 Hanna

    Din mamma har fel, du är jättefin!

  21. 21 Alex

    Förstår inte hur din mor kan påstå att du är fet, min första tanka som slog var WOW vilken kropp, bär den med stolthet å skit i din mammas åsikter hur din kropp ska vara. Den verkar väldigt snevriden måste jag säga.

  22. 22 Julia

    Du har otroligt fina ben, jag skulle döda för dom! Om jag var du skulle jag sätta på mig ett par tajta jeans samt ett tajt linne. Din mamma har så fruktansvärt fel om ditt utseende! Var stolt snälla du. Sköt om dej!!

  23. 23 Stefan

    Oooh, du är snygg.

  24. 24 Robert

    Se till att behålla dina former, samt att be din mor hålla käften. Det är bara så att alla ser olika ut, du är inte pinnsmal, men du är snygg. Skulle du vara smal skulle de inte vara du å du skulle inte vara vacker så som nu. Man kan inte älska någon annan om man inte älskar sig själv. Å jag tycker du har stor anledning att älska någon!

  25. 25 Ellinor

    du e jättefin precis som du e!!
    visa din mamma den här underbara sidan, hon kanske har jättedåligt kroppssjälvförtroende själv, å mår lite mindre dåligt genom att trycka ner dej!

  26. 26 Man 32

    Du är absolut inte tjock. Jag tycker att du har en normalkropp som är jättefin. Du ska vara stolt över din kropp. Den är jättesnygg.

  27. 27 elsa

    Din mamma är väldigt fel ute. Du är vacker!

  28. 28 anno

    Men det är väl klart du får veck på magen då du böjer dig/sätter dig ner; vart ska skinnet annats ta vägen?! Det får ALLA!! Du har en fruktansvärt vacker kropp! Perfekt skulle jag säga! Skit i din mamma, hon verkar ju ha någon form av matstörning själv! Du är verkligen hur fiiiin som helst! Kvinnliga former och snygg markerad midja!

  29. 29 Mr 1

    Hej Johanna.
    Jag tror att det är din morsa som har problem. Hon verkar påverkad av medias sjukt smala kvinnoideal. Nej, din morsa är nog bara avundsjuk på dig för din fina kropp. Du har en helt normal kropp för en tjej i din ålder. Stå på dig! Lyssna inte på skitsnack!
    /Mr 1

  30. Jag blir så jävla trött på föräldrar som inte kan vara stöd som de ska till sina barn i synnerhet när de är i din ålder!

    Du ser fullständigt normal ut på alla sätt och vis och är knappast fet! Den som har problem är din mamma och inte du! Vänd dig till en vettig vuxen istället eller säg ifrån och markera mot din mamma. Vill hon att du ska ha ätstörningar?

  31. 31 Jonathan 23år

    Din kropp ser ju helt underbar ut!
    Jag har också alltid haft bilringar och min mamma brukar också säga till mig att jag ser tjock ut. Jag är 180cm o väger 77kg.
    Med andra ord skall man inte lyssna på sin mamma när det kommer till sånt. Mycket har dom koll på, men säger dom att man är tjock är det något som är fel. En mamma skall vara stöttande!

  32. 32 Sandra

    Vilken vacker kropp du har Johanna!
    Det första jag tänkte på när jag såg din bild var ”Å så snygga armar och vilken fin och slät hud hon har”.

    Jag blir så ledsen när jag hör att din mamma säger så till dig. Jag hoppas att du snart inser att Du är vacker just precis nu! Jag hoppas att du snart är så stark i dig själv att du kan ignorera din mammas kommentarer. Och kom ihåg: det är du som ska trivas i din kropp – inte din mamma!

  33. 33 J

    Du är jättesnygg! Jag tycker att det är synd att din mamma tycker som hon tycker, för du är inte tjock. Jag är säker på att hon älskar dej :) hur du än ser ut, så egentligen är det bara dummt av henne att säga negativa saker om dej. Det låter som att hon bara vill hitta något att klaga på. Försök att bli en positiv människa i motsats till din mor :) och testa att ge henne lite positiva komentare, så kanske hon ändrar sitt tänk lite.
    Du har superfina armar, händer, bröst, lår och din lilla mage är otroligt mysig och fin! Perfekt!! Var stolt över din vackra kropp!

  34. 34 Cs

    Du är ju jättefin, fina bröst, fina ben… Toppensnygg!

  35. men va :O du har ju jättefin kropp, den ser gullig ut! fina former och dina armar och ben är att dö för :D SNYGGING!

  36. 36 meramig

    WOW!!!! GRYMT FIN KROPP!!!!
    jag känner igen mig i din story…. har själv haft en mamma som alltid påpeka att man inte ska ha vissa kläder för att man minsann såg tjock ut i det…. gissa om jag fick dåliga matnojjor o träningsnojjor…. har bantat konstant i hela mitt liv (28) och äntligen slutat och accepterat att jag är hur jävla snygg som helst…. jag är 156cm och väger 59 ;) du kommer bli en stark o grym kvinna och du ska inte lyssna på din mor…. oavsett va folk säger så har föräldrar INTE alltid rätt … massa kramar

  37. 37 Mi

    Skulle tro att min kropp ser ungefär likadan ut som din, med samma BMI. Som Anna redan skrev var jag också sportigare och smalare då jag var yngre, men hade inte bättre självförtroende för det. Jag mår mycket bättre nu och är nöjdare, även om jag är ett antal kilo tyngre och känner mig mullig ibland. (Och jo, min mamma tycker också jag kunde banta lite. Men så är hon inte heller nöjd med sin egen kropp.) Min flickvän däremot älskar min kropp och tvekar inte att säga det, och jag förstod inte hur hon kunde göra det förrän jag såg din bild. Vi är ju vackra! :)
    Du har en fin kroppsform; breda axlar och en tydlig midja. Utnyttja det och dölj inte dina kurvor! :)

  38. 38 Mathias

    Jag lovar dig, alla kan få ”däck”, handlar om vilken typ av hud du har, det blir ju alltid någon typ av ”veck”, det är inte fettmängden som avgör om det blir som mindre rynkor eller ett par mer avlägsna veck. Tycker du själv det vore snyggare om det blev massa små rynkor över hela magen istället?:) Jag gör iallafall inte det.
    Du har jättefin kropp

  39. 39 Vivi

    Din mamma älskar säkert dig jättemycket, men det är inte okej att hon säger så. Det är inte okej att hennes kommentarer gör dig ledsen och ger dig dålig självkänsla (speciellt när det inte stämmer). Jag tycker faktiskt du kanske ska vända dig till en kurator eller någon anna du känner att du kan prata med för det är viktigt att din mamma förstår att det inte är okej att säga som hon gör, hon förstår kanske inte hur mycket skada hon kan göra.

    Du har en jättefin kropp och du är dessutom inte ens färdigväxt ännu, din kropp är fortfarande i förändring.
    Massa kramar

  40. 40 Nea

    56 kilo är ju ingenting! Du är inte tjock alls. Himla fin!

  41. 41 Andreas A

    Man får inte bättre självkänsla genom att bli smalare. Din mors beteende är så jävla upprörande fel det kan bli. Hur är hon funtad? Vad har hon och göra med ”din” kropp? Det är din alldeles egna kropp tills du dör och hon har inte med ditt utseende att göra. Dock borde hon vars intresserad av ditt välmående och din livskvalité vilket hon verkar försumma. Vad jag man kan bedömma på bilden är du kärnfrisk, och om det finns någon normal norm bland kroppar är du så normal du kan bli. Du är fin och du är modig som lägger ut det här. Ett tips är att ta upp din mors kommentarer när hon befinner sig i obekväma situationer(då kanske hon förstår). Men framför allt sätt dig ner och prata med henne det hon gör är ett slags övergrepp på din mentala hälsa. Är det någonstans man ska få trygghet och inte behöva bry sig om sitt utseende är det i hemmets trygga vrå. Du är bäst!

  42. 42 Fanny

    Du har en väldigt vacker och fast kropp, det finns ingen som helst anledning för dig att banta! Dessutom är din kropp inte färdig ännu! Jag har samma vikt nu som när jag var 15 och det är tio år sedan, men min kropp ser helt annorlunda ut. Om några år kommer förhoppningsvis du uppleva att allting faller på plats både när det gäller kroppen och din inställning till den.
    Men njut av din unga och fina kropp, speciellt din släta och fasta hud!
    Och lyssna inte på din mamma, hon har så jävla fel!

  43. 43 Anders

    Du har en väldigt vacker kropp, kvinnlig och alldeles lagom

  44. 44 lisa

    Nu blir jag arg. Dels har din mamma inte någon som helst rätt att påpeka hur du ser ut, och dels har hon fel eftersom du absolut inte är tjock! Du har en jättefin kropp och en helt normal och sund vikt!

  45. 45 Christian

    NEj det är faktiskt inte okej att din mamma säger så. Du är absolut inte tjock. Och du har en vacker och fin kropp och jag hoppas du kommer förstå och uppskatta den!

  46. 46 EvE

    Vad är det för fel på mammor som inte förstår att stötta sina barn!?
    Det finns så många elaka människor där ute som kommer att säga elaka saker så man behöver verkligen inte höra sådant från den som ska älska en villkorslöst. Jag har en kompis vars mamma sa liknande saker till henne när hon var i din ålder. Bla sa mamman ”du borde tänka på vad du äter gumman, för det är inte hälsosamt att vara så där överviktig”. Min kompis vägde då 63kg till sina 165cm(BMI 23). Det har gått 10 år och min vän är fortfarande lite ätstörd. Mamman är tyst nu för min kompis väger bara knappt 53kg. Att hon ser nästan 10 år äldre ut, mår dåligt med sin vikt och är på gränsen till underviktig spelar ingen roll.
    Lyssna inte på någon som säger negativa saker om din kropp så länge den är hälsosam! Inte ens din mamma.

    Ta hand om den fantastiska kropp som du har fått! Den är unik liksom du och någon kommer att älska dig och den just för att den/du ser ut/är exakt som den är!

  47. 47 Stoffe

    Din mor e sjuk. Du har en riktigt fin kropp och vad det gäller däcken så får vi smala dom oxå!!! Jag har en syrra som är underviktig och hon går oxå efter dom jävla däcken. Därför är hon på väg mot anorexi :-( Och jag tror att din mor e avundsjuk på din kropp! Det e därför hon e knäpp. Sköt om dig. Puss och kram

  48. 48 josefin

    du är skitfin!

  49. 49 Anna

    Åh, mammor. Ibland gör de också fel. Jag känner inte din mamma, men min mamma var också på mig om min vikt när jag var yngre. Min mamma upplevde väl att jag inte var nöjd med mig själv, och tänkte att hon skulle hjälpa mig genom att t ex erbjuda sig att ”banta” tillsammans med mig, köpa kläder åt mig om jag gick ner i vikt osv. Hon menade nog väldigt väl, hon ville ju att jag skulle vara nöjd med mig själv. Men sanningen är ju den att i den åldern, och i många fall hela livet, så blir man aldrig riktigt nöjd. Oavsett om man är normalviktig eller sådär undernärt smal som är modernt nuförtiden. Det handlar om att acceptera sig själv för den man är. Jag väger ett tresiffrigt nummer, men jag har bättre självförtroende nu än jag hade när jag var 15. Vad jag vill säga är att mammor ibland gör fel, och att din mamma kanske behöver veta det? Ett gott självförtroende tror jag är en mycket bättre förutsättning för ett hälsosamt leverne, än att man får budskapet att man inte duger om man inte går ner i vikt. Du är verkligen vacker och det är inget fel på din kropp! :)

  50. Det ska du inte lyssna på! Du är skitsnygg!

  51. 51 Johanna

    Du är så otroligt fin att jag får spader! Din morsas åsikter är skitsnack! Du duger precis som du är!

  52. 52 Dr Zarkov

    Mitt hjärta hoppade till när jag fick se din bild. Du är fantaskiskt vacker! Jag är helt övertygad om att du är lika snygg i vilka kläder som helst. Alla människor kan inte vara trådsmala och att vara smal är faktiskt inte synonymt med att vara vacker. Tyck om din vackra kropp. Hoppas att vi 50 kan väga upp och ge perspektiv på din Mammas knäppa åsikter.

  53. 53 Johanna

    Vad i helsike! Det är ju helt sjukt! Detta var den finaste kropp jag sett på länge! Helt perfekt! Var stolt över den. Inte ETT kg måste du gå ner.

  54. 54 Lillnettan

    Som någon skrev – du är inte pinnsmal, men du har en vacker kropp. Det är väl DET som betyder något? Snygghet sitter väl inte i antal kilon? Nä, klä dig i lagom stora kläder som framhäver din kropp på bästa sätt och skit i din mamma. Föräldrars försök att ”hjälpa till” kan som sagt lägga grunden till massa knäppa ätstörningar och osunda tankar om sig själv.

    Du är verkligen jättefin. :)

  55. 55 Anni

    Du är jättefin och proportionerlig. BMI 23 är väl så nära idealvikt som man kan komma. Men med tanke på din mammas kommentarer är det inte så konstigt om du inte kan känna det. Kan du inte berätta för henne hur hon får dig att känna, för jag antar att hon inte är genuint elak.
    Jag är underviktig, men min mage veckar sig också när jag sätter mig ner. Har inget med om man är tjock eller inte att göra.

  56. Du är jättefin!

    Under mina tonår så var jag jättesmal och hade ett BMI 16-17 (rejält underviktig med andra ord). Jag hade inga ätstörningar eller så utan var så smal naturligt. Men när jag började gymnasiet så gick jag upp i vikt ganska fort och fick ett BMI på runt 23, jag hade M i kläder och kände mig fortfarande smal. Jag trivdes bra med min kropp men det gjorde uppenbarligen inte mina föräldrar för där började pikarna om min kropp. De får jag fortfarande stå ut med och jag börjar nu närma mig 30 år. De har förstört mycket för mitt självförtroende med deras kommentarer och det är inte förrän nu som jag börjat klara av att ”inte lyssna” även om det fortfarande gör lika ont…

    Lyssna inte på din mamma! Det är omöjligt jag vet men försök att stänga av hennes elaka kommentarer. Du är fin! Glöm aldrig det!

  57. 57 Susannen

    Du är ursnygg! En superkvinna!

  58. 58 Minna

    Åh. Herre. Min. Jesus.
    Jag skulle kunna göra vad som helst för att se ut som du gör.

    Du är otroligt vacker, Johanna. Din kropp är jättemysig och jag hoppas din mamma slutar pika och kommentera, för det är verkligen inget fel på dig.

    Min mamma försöker också ”hjälpa” mig genom att kommentera min vikt och min hälsa varje gång jag är hemma på besök. Det hjälper inte och uppmuntrar verkligen inte mig till att träna och leva hälsosammare, och hon vill inte sluta trots att jag sagt åt henne vid flera olika tillfällen och på flera olika sätt. Jag hoppas att din mamma lyssna på dig om du säger till.

  59. 59 JMV

    Du ser fullständigt sund och frisk ut. Din mor vet inte vad hon pratar om. Låt inte hennes sjuka ideal påverka dig! Du har en kropp som många med mig skulle vara avundsjuk på.

    När det gäller ”däck” så kan jag i egen hög person intyga att även smala människor får dessa. I varje fall om de har samma kroppstyp som jag.
    Jag finns med i början av den här bloggen: https://kroppsbild.files.wordpress.com/2010/05/img_8317.jpg

    Väger 45 kg på 162 cm och jag får precis som du och mååååånga andra (oavsett storlek) ”däck” på magen om jag böjer mig fram eller sitter ner. Tyvärr tog jag ingen bild på det, du får helt enkelt lita på mitt ord.

    Var stolt! Var vacker! Och njut över att du är snygg, ung, frisk och stark.

  60. Jävla morsor! Varför fattar de inte att vi tjejer behöver stöttning och uppmuntran? Du är en fantastiskt vacker tjej, sträcka på dig och var stolt! Kan din mamma inte ge dig bekräftelse så ska hon inte bevärdigas med ditt behov av det. Vacker vacker vacker vacker är vad du är!!

  61. 61 E

    Fy fan alltså. Din kropp är otroligt fin! Förstår inte hur din mamma kan säga något annat…

  62. 62 Maria

    När jag var lika gammal som du är nu var jag inte supersmal om höfterna och magen och min mamma tyckte ofta att jag borde ta den eller den tröjan istället för den jag hade valt för att inte se så tjock ut. Förmodligen ville hon väl hjälpa mig att välja lagom stora kläder som satt snyggt men valde helt fel ord. Det är inte så lätt att bara skaka av sig att mamma att man är tjock. Om du orkar och vågar säga till henne att du mår dåligt av det hon säger kanske hon slutar säga så och du kan gå vidare. Glöm det hon säger och utgå alltid från att du är fantastiskt vacker!

    Hälsningar från 30-åriga trebarnsmamman som väger 15 kilo mer än i tonåren och har gravidmage jämt (fast jag motionerar och jobbar på att få bort i alla fall den) men ändå vet att självkänslan inte sitter på utsidan

  63. 63 C

    din kropp är vacker och försök att inte lyssna på din mamma även om jag förstår att det är svårt, det är ju din mamma.. men din kropp är verkligen jättefin och du ska vara stolt över den. jag har gener som har skapat mig som en ”spinkis”, är 22 år och fortfarande himla smal å jag har ofta önskat att jag ser ut mer som dig i kroppen med former. och jag kan säga att även fast man kan tro att jag inte har nått å nypa i i kroppsfett så får jag å väck som man undrar var de kommer ifrån, men de är där :P så ah du är inte tjock för det, det är normalt!

  64. 64 Hej

    Fin kropp!

  65. 65 Jen

    Usch, vad upprörd o ledsen jag blev när jag såg vad du skrivit ang din mor.
    Du är inte tjock, rund eller mullig. Du är 15 år och håller på och utvecklas. Du har en hur ska man säga, men en ”normal” fin kropp.
    Vet ej, skälet till varför din mamma säger till dig att du är tjock, men visar på att problemet ligger hos henne.
    Tro mig, jag har vägt så mycket som 125 kilo och det är tjockt!
    Fyller själv 30 nu o ska ha mitt första barn och kan inte tänka mig att jag skulle säga såna saker till mitt barn….

  66. 66 Josefine

    du har fina axlar, stora snygga bröst och fina smala armar tjejen :)

  67. Jag får också ”däck” när jag sitter ner och inte sträcker på mig.. :P inget fel med det

  68. 68 Linn

    Ååå kära du! Lyssna för allt i världen inte på din mamma! Det viktiga är att man mår bra och känner sig pigg och orkar! Om du lyssnar på henne kommer du må dåligt tills du inser att hon inte hade rätt. Säg åt henne att hålla tyst eller vill hon att hennes dotter ska ha dålig självkänsla på grund av henne för resten av livet? Hon vet inte hur stor roll man spelar som mamma. Man får inte säga så till sitt barn. Och din kropp är ju jättefin! Så fina former och jag önskar jag hade dina bröst!

  69. 69 LoLo

    WOW!! omg det är som att kolla i en spegel!! min kropp ser typ exakt lika dan ut som din! När jag läser ditt inlägg är det som om jag har skrivit det!! min mamma påpekar alltid att jag borde träna eller ut och springa och jag använder typ inte hälften av alla mina kläder för att det ser så fult ut! vi har dessutom samma ålder.. du ser antagligen inte den här kommertaren men WOW.. snälla om du kommer på någonting som gör din situation bättre snälla berätta för mig. Jag hatar värkligen hur jag lever/ ser ut just nu och vill bara bort… hoppas att du förstår att du inte är ensam.
    (Jag lovar allt jag skrivit är sant)

  70. 70 Gabriella

    Jag väger 49kg och jag får ”däck” och folk anser mig som en ”smal” person så jo smala får oxå så!

  71. 71 Janni

    Hej!
    Jag har BMI på 19 och får ”däck” när jag böjer mig, dock kallar jag dem för bilringar. ;) jag tycker du har en jättefin kropp. Jag kan lova dig jag är inte nöjd med min, så bara för man är smal betyder inte det att man blir lycklig. Jag tycker du ska koncentrera dig på något som gör dig lycklig!!!

    Kramar

  72. 72 anna

    jag är inte heller nöjd med min kropp men försöker få bukt med mitt ideal. men när jag tittat på din bild ett tag och från första början tyckt att , nice en frisk och fräsch brud med lagomstora tuttar, då insåg att jag har samma kroppsform och ser typ likadan ut fast med mindre tuttar, tack de hjälpte mig, ja kanske inte är så pjåkig. bry dig inte om vad morsan säger, har sj fått massa skit av en faster som tryckt ner mig över att jag är ”tjock”. tänk bara på dig sj! om du vill snacka så finns jag på bloggen , zallin.blogspot.com. :)

  73. 73 S.

    Det är sant, även smala får ”däck” ! Jag väger ca 50kg och är 1.68 cm lång så jag är väldigt smal, knappt något kroppsfett alls men får ändå ”däck” om jag böjer mig och så… men du har sjukt fin kropp och du borde vara stolt över den!

  74. 74 daniel

    Du har en jättevacker kropp, och din mor har helt fel.

  75. 75 Signe

    Hörrududu snygging, valkar och bilringar får man när man böjer sig ner nästan oavsett hur smal man är, vart ska kroppen annars ta vägen när man böjer sig om inte krypa ihop? Jag har varit jättesmal förut men blev aldrig av med vecken. De modeller som är böjda åt något håll på någon bild och inte har några valkar är retuscherade, jag lovar. Sök på modellretusch på youtube så får du nog en självförtroendeskjuts när du ser att inte ens modeller verkar duga och vara perfekta.
    Du är vacker och din mamma har verkligen ingen rätt att säga så till dig! KRAM

  76. 76 Christina

    Min mamma gjorde likadant med mig! Och vad de säger om bilringar är helt korrekt. Kolla vilken människa som helst på en badstrand, alla får veck. Plus att du bara är 15 än så länge, så din kropp växer ju fortfarande.


  1. 1 Utseendehetsande mammor utan omdöme! | Johanna Sjödin

