S

04Aug11

31 år
187cm
93,1kg vid senaste vägningen.
BMI: 26,6
För snart två år sen genomgick jag en Duodenal Switch
(överviktskirurgi), jag hade då BMI 56,6. 105 kg senare så hänger
huden överallt, till och med mellan fingrarna. Jag har sen länge givit
upp tanken på att någonsin få en ”snygg” kropp, men om man ser till
alternativet känns det inte så tungt.



12 Responses to “S”

  1. Jäklar, vilket bra jobb du har gjort! Och om man ser till hur många kg huden måste väga, bör man ju kunna räkna ner bmi:t ytterligare? Ja, du har gjort en fantastisk resa och jag tror att många avundas dig för din styrka!!

  2. 2 Linda

    Tycker landsting (om du nu gjort det via dom) har ett ansvar till ALLA som genomgår översviktsoperation att ni ska få kroppsplastik för att få bort överskottshuden. Alla har inte möjligheter till de hundratusen det kan kosta.

  3. 3 M-L

    Oj, vilken kämpe du är!! Önskar jag också kunde ha lika stark viljestyrka som du verkar ha. SKITBRA jobbat! :D Kanon!

  4. Jag kan inte låta bli att le när jag läser din text; av glädje för dig! Tänk, vad otroligt mycket starkare din kropp kommer att bli nu. Huden kan nog länstinget sponsra dig att bli av med! Kämpa på, BRA jobbat!!

  5. 5 Anna M

    Wow, STARKT jobbat! Jag är himla impad!

  6. Jag är jätteimponerad över hur mycket du tappat! Jag tycker som andra sagt här att landstinget måste operera bort överskottshuden. Ligg på dem!

  7. Oj vad bra jobbat! Lycka till i framtiden med :)

  8. 8 B.

    Jag blir otroligt imponerad. Du är verkligen stark!
    Och som någon redan har sagt så önskar jag också att jag hade samma viljestyrka som du.

  9. Helt sjukt bra jobbat!!
    Var nöjd, stolt och var glad!

  10. du är jättevacker och duger PRECIS som du är!!

  11. 11 V

    Så otroligt imponerad av dig, och alla andra, som går igenom detta. Det är enormt starkt att göra det och att våga slänga ut en bild på sig själv här. Stor eloge till dig!

  12. 12 S

    Tack för alla snälla kommentarer.

    Sen bildet tagis har jag genomgått en bukplastik där mer än 3 kg tagits bort. Det var en ganska jobbig operation, men resultatet är bra. Ni som vill läsa om min resa kan googla er fram till något av de två forumen om överviktskirurgi som finns. De är inte svåra att hitta :)

    Trots komplikationerna kan det eventuellt bli tal om fler plastikoperationer, det vet man aldrig…

    @Amandah:
    Ja. Det finns en hel del extra vikt i form av hud på min kropp. Så BMI blir ganska missvisande. Skulle man ta till kniven så skulle nog en hel del skäras bort. Räkna med 2kg på låren (du kommer aldrig se mig i speedos :>), 1kg på ryggen/sidor och kanske ½kg på bröstet.

    Vikten är nu nere under 90, och jag är definitivt inte överviktig längre. Jag gick ner två tröjstorlekar iom plastiken och så länge man inte ser mig utan kläder kan man nog till och med tro att jag är ”smal”.

    Sen var det ju det där med självkänsla och att tycka om sin kropp. Jag jobbar på det. Jag gjorde en del framsteg under semestern nu när jag klarade av att bada bland folk utan att känna mig äcklad.

    Just nu skulle jag gärna försöka bygga lite muskler, jag är ganska klen. Men att bege sig in i en gymlokal känns väldigt avlägset än så länge.



