Sara

10Sep11

18 år
165 cm
83 kg

Jag har alltid hatat min kropp. Första dagen i skolan kom en tjej fram till mig och sa att hon skulle se till att ingen ville vara med mig för att jag var så tjock och ful. Efter den dagen var jag ensam, det har format hela mitt liv. Jag önskar att jag en dag kan titta mig i spegeln och känna mig stolt över den som ser tillbaka. Jag vet inte om det här är en vanlig noja, men jag har väldigt svårt för mina knän. Jag går aldrig barbent och vägrar använda genomskinliga nylonstrumpbyxor, jag tycker verkligen att dem är skit fula. Det är trist egentligen för knän känns som en så oväsentlig kroppsdel, de böjer benet, inget annat. Ibland tror jag att jag skulle vara så otroligt mycket lyckligare om jag bara gick ner en tio-femton kilo, men så blir jag så arg. Vem är det egentligen som bestämmer att det är snyggare att väga 63 kg än 83 kg? Jag hatar att jag låter mig påverkas av normerna. Hade det varit vackert att vara tjock hade ju inte en människa sysslat med bantning. Vilket tjaffs egentligen. Det som gör mest ont är egentligen att min kroppsnoja hindrar mig från att nå mina drömmar, att den hindrar mig från att göra det jag älskar. Det är något jag kämpar med varje dag.



22 Responses to “Sara”

  1. 1 Bea

    Hoppas du ska kunna släppa din kroppsnoja…
    Men du ska veta att du inte är ensam om att hata dina knän, jag hatar mina också, de är mitt största komplex, och då är jag ändå underviktig… Så alla har vi våra fixidéer….

  2. Jag trodde fan att jag var ensam om att hata mina knän när jag var yngre! Jag vägrade att sätta mig ned (med rumpan på fötterna, inte på en stol) i sällskap med lite smalare tjejer för jag skämdes så jävligt.

    Det försvann dock när jag senare lärde mig att min kropp faktiskt är vacker för att den är min!

  3. 3 Malin

    Du har en superfin kropp!
    Vi är ungefär jämn långa och har samma vikt. Så lika men ändå så olika!
    Du är verkligen jätte jätte fin!

  4. 4 Thompa

    Du är fin! Kram!!!

  5. 5 anonym

    Den där tjejen som kom fram till dig och sa det där kan inte ha mått så bra själv.
    Du är fin som du är, och kom ihåg DU skapar dina egna normer!

  6. Du är så fin så fin kära Sara. Din kropp speglar inte hur du är som person och dina drömmar borde inte vara osynliga bara för att du är medveten om din kropp. Men det är lätt att säga, jag tror att om jag också vägde mindre så skulle jag kunna göra saker som jag bara drömt om, som jag vill göra men inte vågar, för när tjocka människor gör bort sig så är det värre än om en smal gör bort sig. Jag önskar att du kommer underfund med att din kropp är vacker som den är, och inte borde begränsa dig i dina mål. Du är ung och har hela världen för dina fötter.
    Och förresten, den där tjejen måste ha haft väldigt dåligt självförtroende och var tvungen att hacka ner på någon annan. Du är bättre än henne!

  7. Jag har alltid också hatat mina knän. Har vart precis likadan som dig, vägrade gå barbent eller med genomskinliga strumpbyxor. Men jag kom över det. Jag insåg att det bara är knän. Och MÅNGA hatar sina knän!

    Och ens lycka definieras inte i hur mycket eller lite man väger. Det definieras av dig själv och dina val.Välj lycka!

  8. jag håller med om att du är fin! :)

  9. 9 Stefan

    Snygg!

  10. du är jättevacker!!

  11. Sara, du är jättefin. Att vara fångad i självhat är jättejobbigt, och så himla svårt att ta sig ur. Jag hoppas att du kan släppa det med tiden, litegrann iallafall. Att följa sina drömmar är tillräckligt svårt utan att behöva oroa sig för hur man ser ut samtidigt.

  12. Usch vad arg jag blir när jag läser om vad du var med om. Människor kan vara så elaka.
    Jag avskyr också mina knän för att de är mulliga och det var de även när jag var smal. Men jag försöker tänka på att även många med knotiga knän tycker illa om sina. Som du säger är de ju bara en kroppsdel som böjer benet och så länge de funkar som de ska får man väl försöka vara glad.
    Jag tycker att du har en jättefin timglasform.

  13. Bra skrivet, du är stark! Släpp kroppsnojan och lev livet! Har själv anorexi sedan 7 år tillbaka (vilket är nästan halva mitt liv), så jag vet vad du pratar om.
    Om dina kroppsnojor är svåra och du känner att du behöver hjälp med dem, rekommenderar jag CACV (Capio Anorexicenter) där de tar in folk med ALLA sorters ätstörningar – alltså även personer med övervikt som har ett svårt förhållande till mat, kropp och vikt. Stand tall, honey, du är värd ett liv utan alla elaka tankar!!

  14. Det finns inget hos dig att klaga på egentligen. Men vad som är fult eller fint avgörs av tiden man lever i. Det är inte så många årtionden sen som kvinnor skulle vara betydligt mindre smala än de ska vara idag. Förr eller senare så kommer det att ändra på sig igen.

  15. 15 Emma

    Kom ihåg att det alltid finns någon som tycker att du är läcker. Men för att du tro det måste du själv tycka att du är vacker.

    Work it!

  16. Du är inne på rätt spår Sara, att man inte blir vackrare bara för att man går ner lite. Skönheten kommer mest inifrån… känns som du är på rätt ute, jobba på det. Heja dig :)

    Sen vill jag säga att du har en jättefin kropp, kvinnliga former och väldigt söta bröst

  17. Vad är det du älskar som du inte kan göra pga din kropp? Ta dig genom 70cm i diameter stora hål? Nänä, okej.
    Något annat? GÖR DET! Du är fin :)

  18. 18 O

    Du är vacker! Som du säger, glöm normerna, för du är vacker som du är! Vissa människor kan verkligen vara hemska, men låt inte det dra ner dig, glöm det som varit och tänk positivt om din kropp istället. Tanken gör mycket! Som sagt, du är vacker, glöm aldrig det!

  19. 19 Johan

    Håller med Andreas K om att skönheten kommer mestadels inifrån och det beror på hur man upplever sig själv.

    Några kilo för mycket (eller för lite för den delen) påverkar inte din innre skönhet.

    Jag tycker du har en fin och mysig kropp med väldigt snygga och härliga bröst.

  20. 20 Anders

    Du är jättefin! Kvinnliga former!

  21. 21 Jessica 20

    Sara, jag har ungefär samma längd och vikt som du. Jag har haft det svårt med att acceptera det tills jag blev 19 (jag är 20 nu). Vet du vad? Det blir bättre. Jag har accepterat att jag kommer nog alltid vara mullig och jag börjar trivas med det.
    Jag tycker om att jag har en fyllig rumpa och en härligt fyllig kropp! Det tycker jag att du också ska göra för du är verkligen super fin!

    Och den där bruden hon är ju ett skämt som sa sådär. Pinsam brud och jag hoppas hon får känna hur det är att inte ha några vänner någon dag.

    Stå på dig för du är läcker!

  22. 22 Janie

    Kom ihåg att vikt inte har någon betydelse alls när det kommer till lycka. Gör inte samma misstag som jag gjorde, utan kör ditt eget race utan att påverkas av din omgivning. Var 100 % dig själv, älska dig själv. Alla vi har något vi inte tycker om hos oss själva, och vi har en tendens att förblindas av de komplexen vi hakar upp oss på.. Glöm inte bort hur vacker hela du verkligen är!!

    Kram



