Olle

05Mar12

66 år
83 kg
Jag är naturistaktivist och en sund kroppsuppfattning är för mig en grundbult i detta sammanhang. Med tilltagande ålder har midjemåttet ökat vilket i första hand innebär problem att få byxor och annat att sitta bekvämt. Det blev till att anskaffa hängslen istället för byxbälte. Som naturistisk aktivist ville man gärna föreslå en annan lösning på just detta ”magproblem”, men i vårt klimat – och i vårt bigotta samhälle – låter sig detta inte göras.

Dock måste jag framhålla att vid sidan av sociala klädkrav finns en privat sfär där vi kan njuta av nakenhetens sunda naturtillstånd. Hemmavid och tillsammans med andra schyssta naturister…
Avspänt, trevligt och helt komplexfritt!

Bilden är ett snapshot från bastun. Där kan vi – denna kalla vinter – praktisera våra verkliga jag och vara jämlika i nakenheten. En del badinrättningar kräver att man ska vara påklädd i bastun, vi naturister tycker att det är barbariska badseder som hör hemma på kulturens skräphög. Som om moralen skulle sitta i kläderna? Fram för sunda själar i sunda kroppar!



10 Responses to “Olle”

  1. 1 Moramas

    Bra skrivet. Mera naturism åt folket :-)

  2. 2 Elin

    Väldigt välbevarad för att vara 66 år! Go on with the natural look. :)

  3. 3 Jb

    Vart håller denna sunda skara till? Så man kan ansluta:)

  4. 4 Anders

    Snyggt Olle! Betyder det här att jag också skall våga?

  5. 5 Nina

    ”Naurligt, trevligt och helt komplexfritt!” – det är en fin inställning tycker jag!
    Heja Olle :)

  6. 6 Erik

    Olle
    Jag har lyckligtvis hittills inte varit på någon badanläggning som kräver att man skall vara påklädd i bastun. Det är osunt och ökar risk för bakteriespridning. Tål man inte nakenhet då skall man inte besöka offentliga badanläggningar.

    Separation mellan kvinnor och män i bastun är accetabel. Mig närstående kvinnor tycker inte om att bada tillsammans med okända män i bastu. Det kan är annorlunda på en badplats i det fria, där det finns större avstånd mellan olika badande personer

    • 7 Olle

      Jovisst, separerade bad för dem som så önskar må väl vara… För en del år sedan besökte jag och min hustru en stor bastuanläggning i Tyskland, där var det gemensamt nakenbad alla dagar utom fredag fm, då var det dambad för damer som önskade bada utan herrsällskap…

      Och i Sverige, i herrbastun, visst har jag mött ”gubbar” som för allt liv i världen inte vill ha in några tjejer där…

      Det märkliga är att i Tyskland fungerar det med gemensamma bastur – folk vill tydligen ha det så – men i Sverige finns (vad jag vet) knappt någon enda gemensam bastu som är offentligt tillgänglig.

  7. 8 Ylva

    Glir det inte väldigt kallt att vara avklädd (inte i bastun då, utan typ hemma)? Jag har ofta mjukisbyxor hemma istället för att slippa magproblemet, och några koftor. Annars fryyyser jag. :)

    • 9 Olle

      Din fråga är högst relevant. En gång för en del år sedan – när Internet var nytt och fräscht (och helt utan reklam!) – och vi skulle åka till Italien fick vi kontakt med en italiensk naturist. Hans första fråga var: ”Hur kan någon vara naturist i ett så kallt land (som Sverige)”.
      Det givna svaret: ”Det har vi också frågat oss många gånger”.

      Professor Almkvist som 1932 startade den första föreningen i Sverige, den hette Hälsa genom Nakenkultur, menade att det gick bra att naturista i bostaden när temperaturen översteg 17 gr, numera är vi nog lite mer ömfotade…

      Vi ser fram emot sommar och sol, det är naturismens bästa tid, i Sverige i alla fall!

  8. 10 Erik

    Önskar att jag var lika smal som du. Har tyvärr lyckats bygga på mig några kilon för mycket. Så man ”gömmer” kroppen i kläderna. Väntar nu på sommaren så man kan sola och bada utan kläder. Är så skönt att slippa blöta badbyxor. Den som inte provat, åk till en nakenbadstrand och bada så känner du hur skönt det är.



